Pad broja turista u Hrvatskoj u prvih pet meseci mnogi povezuju sa previsokim cenama, koje, uprkos padu interesovanja, i dalje ostaju visoke, a ponegde čak i rastu.

Logika dela turističkog sektora je da će gostiju biti dovoljno bez obzira na cene, ali stručnjaci i institucije upozoravaju da je takav pristup štetan.

Vlada Hrvatske i Hrvatska narodna banka upozoravaju da neumereno povećanje cena može imati dugoročno negativne posledice.

I sami nautičari primećuju promene, u Splitu je u jeku sezone zakupljeno manje brodskih vezova nego ranijih godina.

"Turisti sve ređe posećuju restorane i više kuvaju na brodovima. To se vidi po potrošnji plina, ali i po činjenici da ceo odmor provode na brodu, što nije dobro ni za opremu ni za lokalnu privredu", rekla je Sara Douzan Županović iz HGK, Županijske komore Split.

Ministar privrede Ante Šušnjar pozvao je turističke aktere da se ponašaju odgovorno.

"Apelujem na mudrost, ne smemo izgubiti goste zbog preterivanja s cenama", naglasio je on.

I guverner HNB Boris Vujčić ističe da je Hrvatska imala dvostruko veći rast cena u turizmu u odnosu na druge mediteranske zemlje, što je već dovelo do smanjenja tržišnog udela i pada realne potrošnje turista.

Ekonomski analitičar Mladen Vedriš upozorava da je rast cena (čak i do 50%) daleko nadmašio rast kupovne moći posetilaca (oko 15%), što narušava konkurentnost i dodatno podiže inflaciju, s negativnim posledicama i po ostatak stanovništva.

(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)