EU bi mogla da zaradi milijarde evra od poreza na avio-industriju i privatne letelice: Ovo su stvari koje mora da menja

Iako avio-saobraćaj značajno doprinosi klimatskim promenama, letovi ka i izvan Evrope i dalje su u velikoj meri izuzeti iz evropskog sistema za trgovinu emisijama (EU ETS), glavnog mehanizma EU za oporezivanje sektora koji najviše zagađuju
Avion dobija gorivo na aerodromu Foto: Shutterstock

Uklanjanjem poreskih olakšica za međukontinentalne i privatne letove, kao i uvođenjem taksi na emisije koje nisu ugljen-dioksid (CO₂), prihodi EU od oporezivanja avijacije mogli bi se udesetostručiti, navodi se u novom izveštaju organizacije "Carbon Market Watch".

Prema ovoj ekološkoj organizaciji, planirana revizija evropskog sistema za naplatu emisija ugljen-dioksida 2026. godine predstavlja "odličnu priliku" da se smanji zagađenje iz sektora avijacije i istovremeno obezbedi značajna sredstva za finansiranje klimatskih politika.

Iako avio-saobraćaj značajno doprinosi klimatskim promenama, letovi ka i izvan Evrope i dalje su u velikoj meri izuzeti iz evropskog sistema za trgovinu emisijama (EU ETS), glavnog mehanizma EU za oporezivanje sektora koji najviše zagađuju.

Trenutno su samo letovi unutar Evrope u potpunosti obuhvaćeni ETS-om, a i tada je čak polovina emisija izuzeta do 2026. godine. Avio-kompanije su obavezne da prate i emisije koje nisu ugljen-dioksid poput vodene pare, azotnih oksida i sumpor-dioksida, ali te emisije se za sada ne naplaćuju, iako značajno doprinose globalnom zagrevanju.

Milijarde evra gube se zbog postojećih izuzeća

Prema procenama ove ekološke organizacije, proširenje oporezivanja emisija ugljen-dioksida na sve međunarodne komercijalne letove iz i ka Evropi povećalo bi projektovane prihode u periodu 2025–2040. sa sadašnjih 112 milijardi evra na čak 417 milijardi.

Ako bi se pravila primenjivala samo na letove unutar EU i na letove ka zemljama koje ne učestvuju u međunarodnom mehanizmu za kompenzaciju emisija u avijaciji (CORSIA), ukupan prihod bi dostigao najviše 196 milijardi evra.

Ali, ako bi sistem EU ETS obuhvatio i privatnu avijaciju, kao i naplatu klimatskih efekata koji nisu vezani za CO₂, ukupni prihodi mogli bi dostići neverovatnih 1.100 milijardi evra, navodi se u izveštaju.

"Ukinuti izuzeća i ulagati samo u e-kerozin"

Organizacija apeluje na donosioce odluka u EU da uvedu porez na emisije za sve letove koji polaze iz Evropske ekonomske zone (EEA, uključuje EU, Island, Lihtenštajn i Norvešku), uključujući i privatne avione.

Takođe, traže da se besplatne dozvole za emisije (kojih trenutno ima 20 miliona za ovaj sektor) ograniče isključivo na pokrivanje troškova prelaska na čistije gorivo, konkretno na e-kerozin. Ova vrsta goriva se pravi od "zelenog" vodonika i recikliranog ugljen-dioksida i smatra se klimatski neutralnom, za razliku od biogoriva, čija je ekološka održivost sve više pod znakom pitanja.

E-kerozin je trenutno vrlo skup i teško dostupan, i čini samo mali deo planiranih ciljeva EU kada je reč o udelu održivih avio-goriva u ukupnoj potrošnji.

(EUpravo zato.rs)