Korporacije se u trci za očuvanje životne sredine NISU PROSLAVILE: Privatni potrošači ostavili ih "u prašini"

Kako su vozila jedan od glavnih izvora emisija štetnih gasova, apel da se pređe na električna je sve glasniji. Deluje, međutim, da ovaj apel čuju uglavnom obični građani, za razliku od korporacija koje masovno koriste službena vozila.

edhar yuralaits / Alamy / Alamy / Profimedia

Kompanije u Evropi, koje su u idealnoj poziciji da pređu na električna vozila, zaostaju za privatnim potrošačima već treću godinu zaredom, navodi se u novom izveštaju nevladine organizacije Transport & Environment (T&E).

Izveštaj dolazi u momentu kada Evropska komisija pokreće javnu konsultaciju o ozelenjavanju korporativnih voznih parkova.

Prema izveštaju, šest od deset novih registracija automobila u EU su službeni automobili.

Korporativni kupci automobila—uglavnom lizing kompanije—mogli bi da odigraju veliku ulogu u prelasku na nultu emisiju, s obzirom na njihovu kontinuiranu upotrebu automobila, njihovu veću kupovnu moć u odnosu na privatne kupce i izdašne poreske olakšice za službena vozila.

Umesto toga, 2023. godine, evropske kompanije su treću godinu zaredom imale niže korišćenje vozila sa nultom emisijom (ZEV) u poređenju sa privatnim potrošačima (14,1% prema 15,6%). Ovo je posebno tačno na najvećim evropskim tržištima, Francuskoj i Nemačkoj, dok je slika promešana u drugim zemljama.

Izveštaj otkriva da su korporativni vozni parkovi najveći izvor emisija koje proizvode novi automobili, jer registruju duplo više velikih SUV vozila od privatnih kupaca i godišnje pređu duplo više kilometara.

Propuštena šansa

Povrh toga, T&E otkriva da kompanije registruju više plug-in hibrida, koje smatra “lažnim električnim automobilima“. Komisija je otkrila da plug-in hibridi emituju više emisija gasova staklene bašte nego što je formalno deklarisano, jer su u stvarnom životu potrošači skloniji da koriste hibridni benzinski motor.

Manje korišćenje korporativnih vozila sa nultom emisijom gasova smatra se propuštenom šansom za podršku proizvođačima automobila u EU u njihovoj tranziciji na elektrifikaciju, pošto kompanije preferiraju evropske brendove automobila.

Nalazi izveštaja su posebno relevantni u aktuelnim javnim konsultacijama o ozelenjavanju korporativnih flota. Očekuje se da će Evropska komisija na osnovu ovih konsultacija predložiti novu regulativu EU.

T&E veruje da bi svaka nova regulativa trebalo da uključi obavezujuće ciljeve koje se tiču nulte emisije kod automobila za velike flote (100 automobila ili više) i lizing kompanije.

(JA/EUpravo zato)