U Češkoj je zvanično počeo da saobraća prvi evropski putnički voz bez vozača na otvorenoj železničkoj pruzi. Ovo je revolucionarno dostignuće koje označava veliki korak u primeni veštačke inteligencije (AI) u železničkom saobraćaju, prenosi Dojče vele.

Autonomni voz pod nazivom "Edita", razvijen od strane tehnološke kompanije AŽD Praga, koristi kamere, laserske skenere i napredne AI algoritme kako bi prepoznavao prepreke i bezbedno upravljao tokom vožnje.

Za razliku od dosadašnjih autonomnih vozova koji su radili u zatvorenim sistemima poput metroa, "Edita" funkcioniše u realnim uslovima, reaguje na vremenske promene, životinje i nepredviđene situacije na pruzi.

Ova tehnologija zasniva se na Evropskom sistemu za upravljanje vozovima (ETCS), a projekat je podržala Evropska unija. U njegov razvoj uloženo je više od osam miliona evra, a voz trenutno saobraća tokom prvog vikenda svakog meseca, a planira se proširenje voznog reda nakon završetka faze testiranja.

Automobili i minibusevi bez vozača

Podsetimo, ovo nije prvi slučaj da se pojavljuje prevozno sredstvo bez vozača, naprotiv. U našem komšiluku, u Hrvatskoj, početkom ove godine započela je izgradnja prvog proizvodnog pogona za autonomne automobile. U ovoj fabrici proizvodiće se Vern, autonomni električni robotaksi, nazvan po čuvenom francuskom piscu Žilu Vernu.

Građevinski radovi trebalo bi da budu završeni do kraja ove godine, dok je pokretanje proizvodnje planirano za 2026. godinu.

Autonomna vozila su vozila koja mogu da se kreću bez vozača, koristeći napredne senzore, veštačku inteligenciju i različite tehnologije za navigaciju i donošenje odluka u saobraćaju. Ova vozila mogu da prepoznaju prepreke, saobraćajne znakove, pešake i druga vozila, te da reaguju u realnom vremenu bez potrebe za ljudskom intervencijom.

Španska prestonica takođe ima slučaj autonomskog prevoznog sredstva. Naime, nedavno je u srcu Madrida krenuo u probnu vožnju prvi potpuno autonomni električni minibus proizveden u Španiji. Vozilo bez vozača već prevozi putnike kroz poznati park Casa de Campo, a stručnjaci veruju da bi ovakva tehnologija mogla rešiti sve veći problem nedostatka vozača širom Evrope.

Od 15. septembra, ovaj u potpunosti električni i autonomni autobus domaće proizvodnje kruži kroz jedan od najvećih parkova u Madridu, u sklopu pilot-projekta koji zajednički sprovode Gradska saobraćajna kompanija (EMT) i Tehnološki centar za automobilsku industriju Galicije (CTAG).

Cilj projekta je testiranje tehnologije autonomne vožnje u realnim uslovima saobraćaja.

Besplatan, tih i bez vozača - vozi 12 putnika

Minibus može da primi do 12 putnika i vozi radnim danima, od ponedeljka do petka, u periodu od 12 do 17 časova.

Autonomna vozila poput ovog minibusa mogla bi predstavljati odgovor na sve veći problem sa nedostatkom profesionalnih vozača u Evropi. Iako se Madrid za sada ne suočava s tim izazovom, stručnjaci smatraju da bi ova tehnologija mogla pomoći gradovima koji imaju problema u kritičnim zonama.

"Kod nas trenutno nema problema sa kadrovima, ali vidimo priliku da unapredimo bezbednost i efikasnost javnog prevoza", kaže Čakon.

Ova tehnologija može pomoći na takozvanim "vrućim tačkama" gde su ti problemi izraženiji.

(EUpravo zato)