Kako Kanski festival vodi računa o životnoj sredini? Počinje se već od crvenog tepiha

Svestan značaja uticaja na okolinu i svoje uloge u filmskoj industriji, Kanski festival namerava da učestvuje u borbi protiv klimatskih promena.

Foto: Andrea Raffin / Shutterstock.com

Filmski festival u Kanu jedan je od najprestižnijih na svetu, a ove nedelje je svečano otvoren premijerom debitantskog filma Ameli Bonin "Ostavi jedan dan", dok je američki glumac Robert de Niro primio počasnu Zlatnu palmu.

Žirijem 78. Kanskog festivala predsedava francuska glumica Žilijet Binoš, a drugi članovi žirija uključuju Karlosa Rejgadasa, Lejlua Slimani, Hong Sang-su, Džeremija Stronga, Pajal Kapadiju, Hali Beri, Dijeudoa Hamadija i Albu Rorvaher.

Pobednici će biti objavljeni na ceremoniji zatvaranja 24. maja, nakon čega sledi projekcija filma "Odiseja maslačka" Momoko Sato.

Kako Kanski festival vodi računa o životnoj sredini?

Pošto festival ovakvog kalibra zahteva veliku organizaciju i posvećenost, vrlo je važno da se vodi računa i o zaštiti životne sredine.

Svestan značaja uticaja na okolinu i svoje uloge u filmskoj industriji, Kanski festival namerava da učestvuje u borbi protiv klimatskih promena.

Festival je od 2021. godine posvećen praktičnom pristupu zaštiti životne sredine, a fokus je na tri ključna aspekta koja mogu da utiču na stvaranje ugljeničnog otiska: organizacija događaja, transport učesnika i logistika.

Zato su organizatori usredsređeni na smanjenje emisija ugljen-dioksida i nastalog otpada; ponovnu upotrebu materijala i reciklažu kao i na podršku projektima korisnim za životnu sredinu.

Kako se navodi na sajtu festivala, prošle godine su zacrtani novi ciljevi:

Festival u Kanu je odlučio da napravi dodatni iskorak tako što će svoje aktivnosti uskladiti sa tzv. kvantifikovanom putanjom smanjenja svog ugljeničnog otiska, kao i da dugoročno garantuje tu posvećenost kroz dobijanje ISO 20121 sertifikata.

Dugoročne aktivnosti definisane su i kroz Ekološku povelju festivala, koja sadrži opšta načela za sve aktivnosti povezane sa zaštitom životne sredine.

Zlatna palma kao simbol Kanskog festivala Foto: Denis Makarenko / Shutterstock.com

Odlučeno je i da se javnost svake godine obaveštava koliki je ugljenični otisak ostavljen tokom festivala.

Kanski festival oslanja se na međunarodne smernice koje je postavio Međuvladin panel za klimatske promene (IPCC). U skladu sa ciljevima Pariskog sporazuma, kako bi se globalno zagrevanje zadržalo ispod 2°C, idealno blizu 1,5°C, IPCC je definisao ciljeve smanjenja emisija do 2030. godine - najmanje 21% u odnosu na nivo iz 2019, uz idealan cilj od 43%.

Festival u Kanu se obavezuje da prati ovu putanju: smanjenje emisija gasova do 2030. godine od najmanje 21%, u odnosu na 49.100 tona CO₂ iz 2019. godine - što predstavlja redukciju od najmanje 10.300 tona.

To se prevashodno odnosi na broj učesnika i njihova putovanja (90% otiska u 2019), organizaciju i opremu festivala (5,5% otiska u 2019) i slično.

Šta je Kanski festival već sproveo u delo?

Festival od 2019. koristi kalkulator u skladu sa metodologijom organizacije ABC za niskougljeničnu tranziciju, čime se sprovodi godišnja procena i prati napredak.

  • 100% službenih vozila je na električni pogon
  • Većina učesnika pešači zahvaljujući blizini festivalskih lokacija. Umetničke ekipe se takođe podstiču da šetaju
  • Besplatan gradski prevoz za sve akreditovane uz specijalnu propusnicu - više od 40.000 besplatnih vožnji godišnje
  • Smanjenje štampanih materijala za 79%, prelaskom na digitalne publikacije i karte
  • Sav promotivni materijal za novinare je digitalizovan
  • Crveni tepih se menja tri puta ređe, čime se štedi 1.400 kg materijala po postavljanju - 59% tradicionalne količine. Od 2019. do 2023. "volumen" tepiha smanjen je za 12%
  • Poštuje se održivost: lokalni i sezonski proizvodi, kratki lanci nabavke, vegetarijanske opcije, borba protiv rasipanja hrane, smanjenje otpada
  • Na događajima koje Festival organizuje bilo je više vegetarijanskih opcija, bez govedine (najveći izvor emisija gasova)
  • Plastične flaše su potpuno izbačene. Uvedene su fontane sa vodom
  • Preferira se proizvodnja u Francuskoj i Evropi. 47% proizvoda je iz Francuske, a 67% iz Evrope
  • Sortiranje otpada unutar Palate festivala. Održava se 99% stopa reciklaže, sa sve većim procentom iskorišćenih materijala
  • Tepih se reciklira za auto-industriju, građevinu i prehrambeni sektor
  • Festival sarađuje sa udruženjem La Réserve des Arts u cilju upotrebe otpadnih materijala u kulturnim i obrazovnim aktivnostima. Do sada je više od 7,2 tona materijala ponovo iskorišćeno
  • Crveni tepih se koristi za scenografiju, proslave mature i kreaciju unikatnih proizvoda

Festival godišnje ulaže 100.000 evra u projekte za zaštitu okoline.

(EUpravo zato/festival-cannes.com)