Evropska unija će Crnoj Gori dodeliti dodatnih 50 miliona evra za izgradnju deonice autoputa Mateševo-Andrijevica, čime će ukupan doprinos EU ovom strateškom infrastrukturnom projektu dostići 150 miliona evra.
Novac će biti obezbeđen kroz izmenu sporazuma o finansiranju između Vlade Crne Gore i Evropske komisije (EK), kao deo višegodišnjeg akcionog plana za period 2024-2027, kojim se nastavlja razvoj Transevropske transportne mreže (TEN-T) na crnogorskoj ruti 4. Vlada je juče utvrdila Predlog osnova za zaključivanje izmene ovog sporazuma, prenose Vijesti.
"U oktobru 2020. godine, EK je usvojila sveobuhvatni Ekonomski i investicioni plan (EIP) za Zapadni Balkan, koji ima cilj podsticanje dugoročnog ekonomskog oporavka regiona, podršku zelenoj i digitalnoj tranziciji i podsticanje regionalne integracije i konvergencije sa EU. Kako bi podržala sprovođenje zrelih vodećih projekata u oblasti transporta identifikovanih u EIP-u, EK će pomoći Crnoj Gori u daljem razvoju transportne mreže TEN-T, posebno rute 4", navodi se u vladinom dokumentu.
Ukupna procenjena vrednost projekta (druga deonica od Mateševa do Andirjevice) je 600 miliona evra. U dokumentu se navodi da je planirana alokacija iz nacionalnog budžeta 250 miliona evra, dok je kredit od vodeće međunarodne finansijske institucije, Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), procenjen na 200 miliona evra.
"EK je prethodno odobrila sredstva za ovaj projekat kroz Investicioni okvir za Zapadni Balkan u iznosu od 7,5 miliona evra za izradu studije izvodljivosti, njeno ažuriranje i izradu konceptualnog projekta, dok je u julu 2024. godine, u okviru (EIP) za Zapadni Balkan, usvojila odluku o finansiranju granta od 100 miliona evra iz IPA III fondova za podršku izgradnji deonice autoputa Bar-Boljare, između Mateševa i Andrijevice. Cilj ovog amandmana je povećanje doprinosa EU za 50.000.000 evra kako bi se omogućila implementacija putem indirektnog upravljanja. Rok za zaključivanje sporazuma o doprinosu je tri godine od datuma zaključenja sporazuma o finansiranju budžetskih obaveza za 2024. godinu. Indikativni period implementacije je 72 meseca od zaključenja Sporazuma o finansiranju budžeta za 2024. godinu", navodi se u dokumentu.
U saradnji sa EBRD
Pojašnjava se da je krajnji datum za sprovođenje sporazuma o finansiranju 12 godina nakon zaključenja sporazuma o finansiranju budžeta za 2024. godinu.
Prema dokumentu, doprinos budžetu EU biće raspodeljen u fazama tokom četvorogodišnjeg perioda. U 2024. godini planirana je alokacija od 1,5 miliona evra, dok će u 2025. godini EU obezbediti 58,5 miliona evra. Za 2026. godinu planirano je 40 miliona evra, a u 2027. godini dodatnih 50 miliona evra.
"Ova akcija će biti sprovedena indirektnim upravljanjem, u saradnji sa EBRD-om. Sprovođenje akcije obuhvata, između ostalog, ugovaranje, informisanje i vidljivost, praćenje i izveštavanje o aktivnostima akcije, kao i njihovu evaluaciju kad god je to relevantno, u skladu sa principom dobrog finansijskog upravljanja", navodi se u dokumentu.
Kako je navedeno, ovo će stvoriti dodatne direktne prihode za crnogorski budžet, jer će sprovođenje izmene Sporazuma, pored poboljšanja transportne infrastrukture, angažovati domaće građevinske kompanije i građevinsku operativu, kao i dobavljače opreme, materijala i domaću radnu snagu.
"To će takođe stvoriti uslove za korišćenje dodatnog značajnog iznosa grantova iz budžeta EU i, kroz povećan nivo investicija u transportni sektor, omogućiti jačanje konkurentnosti", navodi se u dokumentu.
Vlada je ovog leta potpisala ugovor o kreditu sa EBRD-om od 200 miliona evra za drugu deonicu.
(EUpravo zato/Vijesti)