U školi Kungsvagens za učenike od 13 do 15 godina u Sipou, severoistočno od Helsinkija u Finskoj, nastavnici svakog jutra prikupe telefone učenika i zaključavaju ih u posebnu prostoriju sve do kraja nastave.

Direktorka Marija Talberg kaže da je prelazak na školu bez telefona "prevazišao sva očekivanja".

"Naravno, gunđali su malo u početku, posebno jer ih ne mogu koristiti ni tokom odmora, ali duboko u sebi razumeju zašto je to važno. Mnogi su čak priznali da nisu bili svesni koliko su zavisni od svojih telefona", rekla je Talberg za AFP tokom nedavne posete.

Novi zakon koji zabranjuje telefone tokom nastave stupio je na snagu1. avgusta širom Finske, zemlje poznate po visokom kvalitetu obrazovanja. Nekoliko opština i škola odlučilo je da zabranu proširi i na odmore.

Ranije je Finska nacionalna agencija za obrazovanje samo preporučivala ograničavanje upotrebe mobilnih telefona na času.

Zabrana je uvedena usred globalne debate o tome kako upotreba pametnih telefona utiče ne samo na mentalno i fizičko zdravlje, već i na učenje. Brojni izveštaji, uključujući i onaj UNESCO iz 2023, upozoravaju da telefoni u učionici ometaju koncentraciju i učenje. Više zemalja već je uvelo slične mere, među njima Južna Koreja, Italija, Holandija i Francuska.

"Potpuno drugačije"

Nastavnica hemije Anika Railila kaže da su učionice sada mirnije i da se deca manje ometaju.

"Ranije smo gotovo na svakom času morali da ih podsećamo da telefon ostaje u torbi i da ga ne koriste".

Dodaje i da se učenici sada više druže tokom odmora.

"Sada im zaista vidite oči i lica, što je mnogo lepše nego da pozdravite nekoga ko gleda u ekran".

Petnaestogodišnji Kije Lindfors opisuje novu atmosferu kao "potpuno drugačiju".

Škola, učenici
Foto: Stefano Guidi

"Više pričam sa drugima, a imamo i prostoriju sa društvenim igrama pa tamo provodim odmore igrajući. To je baš zabavno", rekao je on.

Njegova drugarica Lotta Knapas misli da je škola postala "mnogo bučnija" i "divlja".

"Razumem da ne smemo telefone na času, ali mi je glupo što ih oduzimaju za ceo dan", kaže ona.

U međuvremenu, četrnaestogodišnji Oskar Ingman strahuje da će neki učenici postati usamljeniji.

"Vidim da su mnogi društveniji i pričaju više, ali povremeno ima i onih koji sede sami u hodniku", kaže on.

Direktorka Talberg ističe da škola organizuje aktivnosti kako deca ne bi ostajala bez sadržaja, a dodaje i da je sajber-nasilja već manje.

"Ranije su učenici često snimali tokom časa i na odmorima, pa smo morali da istražujemo kada bi se ti snimci širili svuda", rekla je ona.

Obrnuti trend

Finska je uvela zakon nakon pada rezultata u obrazovanju, objašnjava ministar prosvete Anders Adlercreutz.

"Primili smo k znanju, kao i mnoge druge zemlje, da su nam veštine u čitanju i matematici oslabile. Finski pristup je da razmislimo kako da stvorimo više prostora za učenje i nastavu. Uklanjanje ometajućih faktora iz učionice u tome pomaže", rekao je ministar.

Najnoviji rezultati PISA testiranja iz 2022. pokazali su pad znanja petnaestogodišnjaka u matematici, razumevanju pročitanog i nauci. Ipak, Finska je i dalje iznad proseka OECD-a u svim oblastima među 38 zemalja članica.

Adlercreutz naglašava da zabrana telefona ne znači i napuštanje digitalnog sveta.

"Važno je da deca imaju fizičke knjige, ali moraju biti i digitalno pismena. Ali u svetu koji se brzo menja, možda je zadatak škole i da nauči sporosti, da bude mesto gde moraš da pročitaš duži tekst, da se fokusiraš na jednu stvar i da radiš strpljivo na dugoročnom cilju", kaže on.

(EUpravo zato)