Evropa ostaje bez političkih reklama na popularnim društvenim mrežama: Meta se povlači zbog strožih pravila EU

Meta povlači političke oglase sa svojih platformi u Evropskoj uniji, uz obrazloženje da nova pravila EU o transparentnosti donose previše pravnih nejasnoća i operativnih prepreka.
Muškarac skroluje Fejsbuk Foto: Mayuree Moonhirun/Shutterstock

Američka tehnološka kompanija Meta, koja je vlasnik društvenih mreža Fejsbuk i Instagram, saopštila je da od oktobra ove godine više neće dozvoljavati političko oglašavanje na svojim platformama u zemljama Evropske unije. Kao razlog navode prekomplikovane i teško primenjive regulative koje je uvela EU.

"Ova odluka nije bila laka, ali od oktobra Meta više neće prihvatati političke ili izborne oglase, kao ni oglase koji se tiču društveno važnih pitanja, zbog zahteva evropskih propisa koje nije moguće sprovesti", saopštila je kompanija.

U saopštenju se navodi da nova pravila o transparentnosti političkog oglašavanja u EU donose ozbiljne operativne poteškoće i pravne nejasnoće, zbog čega Meta ocenjuje da su zahtevi "nesprovodivi".

Evropska regulativa o transparentnosti i ciljanju političkih oglasa (TTPA) ima cilj da se suzbije manipulacija informacijama i strano mešanje u izborni proces. Na snagu je stupila u aprilu 2024, ali će se njene ključne odredbe u potpunosti primenjivati od 10. oktobra ove godine.

Prema novim pravilima, svaki politički oglas mora da sadrži oznaku transparentnosti, kao i jasne podatke o sponzoru, izbornom kontekstu, visini plaćenog iznosa i metodama targetiranja koje su korišćene.

Meta podseća da je još od 2018. godine uvela alate koji omogućavaju veću transparentnost u vezi sa političkim i izbornim oglašavanjem, uključujući obavezan proces autorizacije za oglašivače i javno dostupnu arhivu oglasa.

Međutim, kompanija ističe da nova regulativa donosi "neodrživ nivo složenosti i pravne nesigurnosti" kako za oglašivače, tako i za platforme koje posluju unutar EU. Zbog tih ograničenja, kako navode, korisnici u Evropi će ubuduće viđati manje relevantnih političkih oglasa.

Meta je ovu odluku objavila nedugo nakon što je i kompanija Gugl u novembru prošle godine najavila zabranu političkog oglašavanja u Evropi, takođe pozivajući se na nova pravila EU.

Ove promene važe isključivo za teritoriju Evrope.

(EUpravo zato)