Evropska komisija izrekla je prve kazne u skladu sa Zakonom o digitalnim tržištima (DMA) tako što je tehnološke kompanije Metu i Epl kaznila novčanim kaznama zbog kršenja novih pravila digitalnog poslovanja u Evropskoj uniji.
Epl je kažnjen sa 500 miliona evra zbog kršenja propisa vezanih za prodsvnicu aplikacija, dok je Meta dobila kaznu od 200 miliona evra zbog svog modela oglašavanja "plati ili pristani", kojim se od korisnika u EU traži da plate za korišćenje verzija Fejsbuka i Instagrama bez reklama.
DMA je stupio na snagu 2024. godine i definiše pravila ponašanja tehnoloških kompanija na evropskom tržištu. Ove dve kazne rezultat su višemesečnih istraga aktivnosti američkih tehnoloških giganata.
Pored kazne, Eplu je izdat i nalog za obustavu aktivnosti, kojim se zahteva da do kraja juna izvrši dodatne izmene svojih proizvoda. Ako to ne učini, Komisija može da mu izriče nove dnevne kazne zbog svakodnevnog kršenja zakona.
Evropska komisija trenutno procenjuje izmene koje je Meta uvela krajem prošle godine u pokušaju da uskladi poslovanje sa regulativom.
Ove proceduralne kazne ipak su manje od onih iz prošle godine, kada su Epl i Meta kažnjeni po osnovu antimonopolskih zakona — Epl sa 1,8 milijardi evra zbog zloupotrebe dominantnog položaja u distribuciji muzičkih aplikacija, a Meta sa 797 miliona evra zbog forsiranja svoje usluge oglašavanja korisnicima društvenih mreža.
Jedan visoki zvaničnik EU izjavio je da je Komisija, prilikom određivanja kazni, imala u vidu da su ovo prve mere preduzete po DMA-u i da je Meta prestala sa spornim praksama još u novembru, samo nekoliko meseci nakon što je Brisel ukazao na problem.
Kompanije dobile i neke "olakšice"
U sredu (23. aprila) je ukupno doneto pet odluka povezanih sa DMA-om. Uz odluke o nepoštovanju pravila, i Epl i Meta su dobili i određene "olakšice".
Evropska komisija je objavila da zatvara istragu o usklađenosti Epla sa pravilima DMA-a vezanim za internet pregledače i podrazumevane aplikacije, nakon što je Epl uveo promene koje su omogućile konkurentima poput Mozille da dobiju veći prostor na iOS uređajima.
Takođe, Komisija je ukinula odluku kojom se Fejsbuk Marketplejs smatrao regulisanom uslugom, što znači da taj deo Metinog poslovanja više ne potpada pod DMA.
Na kraju, Komisija je odlučila da pojača pritisak na Eplovu prodavnicu aplikacija, izdajući tzv. "optužnicu" u vezi sa Eplovim ponašanjem prema alternativnim tržištima aplikacija. Iako su ovo još preliminarni nalazi, oni bi mogli da vode ka dodatnim kaznama za Epl.
U saopštenju povodom odluke, komesarka za konkurenciju EU Teresa Ribera je izjavila kako Epl i Meta nisu ispunili obaveze iz DMA-a jer su sprovodili mere koje dodatno učvršćuju zavisnost korisnika i poslovnih partnera od njihovih platformi.
"Zbog toga smo preduzeli odlučne, ali uravnotežene mere, u skladu sa jasnim i predvidivim pravilima".
Epl će se žaliti
Portparolka Epla, Ema Vilson, izjavila je da kompanija planira da uloži žalbu na odluku Komisije, ali i da će nastaviti razgovore o usklađivanju.
"Ovo je još jedan primer kako Evropska komisija nepravedno cilja Epl. Uprkos brojnim sastancima, Komisija stalno menja pravila igre", rekla je Vilson.
Džoel Kaplan, globalni direktor za javne poslove u Meti, rekao je da ova odluka zapravo predstavlja "tarifu od više milijardi dolara" koja će štetiti i evropskim kompanijama i ekonomijama.
"Evropska komisija pokušava da zakoči uspešne američke firme, dok kineskim i evropskim kompanijama dozvoljava da posluju pod drugačijim uslovima", rekao je Kaplan.
Zaoštravanje odnosa EU prema Eplu i Meti dolazi nakon što je administracija bivšeg američkog predsednika Donalda Trampa pokušala da uvuče evropsku digitalnu regulativu u trgovinski sukob sa EU, najavivši u februaru da bi mogla da preduzme kontramere.
Komisija je prošle nedelje nagovestila da neće dozvoliti da trgovinski pritisci ometaju sprovođenje zakona, a predsednica Ursula fon der Lajen izjavila je da se pravila digitalnog poslovanja moraju poštovati.
(EUpravo zato)
Još uvek nema komentara - sjajna prilika da pokreneš diskusiju.