Može li nuklearna tehnologija da doprinese održivom brodarstvu? Jedna evropska zemlja istražuje ove mogućnosti

Norveška kompanija istražuje nuklearne tehnologije za pomorsku upotrebu.

Dave Porter / Alamy / Alamy / Profimedia Brodovi koji krstare u Norveškoj.

Početna faza norveške inicijative NuProShip – koja procenjuje tehnologije malih modularnih reaktora IV generacije za njihovu održivost u komercijalnim aplikacijama za transport završena je sa tri SMR tehnologije (Small modular reactors - mali modularni reaktori) koje su odabrane za dalju evaluaciju u sledećoj fazi, piše Vard.

Naime, norveška kompanija Vard sarađuje sa Norveškim univerzitetom za nauku i tehnologiju u Olesundu u Norveškoj i drugim ključnim akterima u revolucionarnom projektu NuProShip I, koji istražuje nuklearni pogon za pomorski sektor.

U okviru projekta NuProShip, skraćenica za Nuclear Propulsion in Shipping (Nuklearni pogon u brodarstvu), procenjivaće tehnologije nuklearnih reaktora četvrte generacije za njihovu održivost u komercijalnim aplikacijama za transport.

Izabrana tri tipa reaktora

Analiza obuhvata opsežnu procenu 99 kompanija koje razvijaju napredne tehnologije reaktora i dovela je do izbora tri obećavajuća tipa reaktora:

  • Kairos Power (SAD): Reaktor rastopljene soli na visokoj temperaturi sa fluorom koji koristi TRISO čestice goriva, dizajniran za kompleksan i efikasan rad.
  • Ultrasafe (SAD): gasni reaktor hlađen helijumom, koji takođe koristi TRISO čestice goriva, poznate po svojoj otpornosti i sigurnosti u ekstremnim uslovima.
  • Blykalla (Švedska): Koncept reaktora hlađenog olovom koji koristi uranijum oksid kao gorivo, nudi visoku efikasnost sa naprednim mehanizmima hlađenja.

Najotpornije nuklearno gorivo

TRISO čestice goriva, poznate po svojoj izdržljivosti i svojstvima zadržavanja, igraju ključnu ulogu u dva od ovih tipa reaktora – TRISO tehnologija je u stvari poznata kao jedna od najotpornijih vrsta nuklearnog goriva koje su danas dostupne.

Pored kompanije Varda, projekat NuProShip podržavaju istaknuti partneri, uključujući DNV, norvešku pomorsku administraciju, vlasnika broda Knutsen Tankers i špansku nuklearnu konsultantsku kuću IDOM. Primarni doprinos Varda uključuje integraciju ovih reaktorskih sistema u različite tipove plovila, procenu tehničkih izazova kako bi se omogućila buduća komercijalna upotreba brodova na nuklearni pogon, piše Energija Balkana.

Druga faza NuProShip

NuProShip I, završen 31. decembra 2024., preći će u projekat NuProShip II, dvogodišnju inicijativu za dalje usavršavanje rešenja za nuklearni pogon u pomorskim primenama. Ovaj drugi će proširiti konzorcijum na osiguravajuće kompanije, što je kritičan korak za procenu poslovne održivosti nuklearne tehnologije u brodarskoj industriji.

NuProShip projekte finansira Istraživački savet Norveške, naglašavajući posvećenost Norveške inovacijama i održivim rešenjima u tehnologiji pomorskog pogona.

(EUpravo zato/Energija Balkana)