Portugal uvodi novu mesečnu voznu kartu po ceni od 20 evra, nazvanu "Zeleni vozni pasoš". Ovu kartu je najavio premijer Luís Montenegro još u avgustu ove godine, a karta će omogućiti putnicima da koriste gotovo sve gradske, regionalne, međuregionalne i međugradske vozove kojima upravlja državna železnička kompanija Comboios de Portugal (CP).
Karta je odobrena od strane Saveta ministara Portugala u petak.
Premium brzi vozovi Alfa Pendular neće biti uključeni u ovu kartu, kao ni drugi oblici javnog prevoza poput metroa ili lakih železničkih sistema. Nova karta košta manje od polovine prethodne neograničene mesečne karte od 49 evra, koja je uvedena prošle godine i pokriva sve regionalne vozove. Takođe, nova karta je manje od polovine cene sličnih nacionalnih transportnih karata u Evropi, poput nemačke Deutschlandkarte, koja će porasti sa 49 evra na 58 evra u 2025. godini.
Nisu svi podržali "Zeleni vozni pasoš"
Komisija radnika CP-a izrazila je zabrinutost da će ova karta biti finansijska katastrofa za državnu železničku kompaniju i otkriti njen nedostatak kapaciteta da odgovori na povećanu potražnju.
"Da bismo vam dali ideju o finansijskom uticaju ove nacionalne karte, 20 evra je manje od cene karte za drugu klasu na međugradskom vozu od Lisabona do Koimbre (21,30 evra u drugoj klasi; 26,85 evra u prvoj klasi)", navela je Komisija radnika u saopštenju.
Dokument u koji je imala uvid portugalska novinska agencija Lusa sugeriše da će na međugradskim linijama unapred biti obavezna rezervacija sedišta najmanje 24 sata unapred. Putnici će moći da naprave dve besplatne rezervacije sedišta za dva odvojena putovanja svakog dana.
"Investicija u budućnost"
Premijer ove zemlje Luis Montenegro je rekao da je ovo "investicija u ljude, investicija u životnu sredinu, investicija u budućnost".
On je takođe dodao da je ova inicijativa deo šireg plana zelene mobilnosti u zemlji, čiji je cilj da olakša korišćenje održivog prevoza.
"Oni koji žive u Bragi i žele da idu u Porto ili Aveiro, oni koji žive u Aveiru i žele da idu u Leiriju ili Lisabon, oni koji žive u Leiriji i žele da idu u Lisabon ili Faro, imaće priliku, za 20 evra mesečno, da iskoriste mogućnost putovanja portugalskim železnicama i, na taj način, da se kreću uz očuvanje životne sredine", rekao je u avgustu.
Još uvek nema mnogo detalja o tome kada će karta biti dostupna ili ko će moći da je kupi. Očekuje se više informacija kao deo opsežnijeg paketa mera mobilnosti od strane vlade. Prvobitno planirana za uvođenje do kraja septembra, vlada je sada navela da će karta biti uvedena do kraja godine, nakon pregovora sa CP-om kako bi se osigurala efikasna i sigurna implementacija koja garantuje kvalitet usluge.
Gde još u Evropi postoje neograničene vozne karte?
Nemačka je u aprilu prošle godine uvela neograničene karte od 49 evra, koja omogućava neograničeno putovanje regionalnim vozovima na mreži širom zemlje za jedan mesec. Ovo je dovelo do porasta broja putnika u prva dva meseca od njenog uvođenja. Smatrana najvećom reformom javnog prevoza u nemačkoj istoriji, postavljaju se pitanja o dugoročnoj finansijskoj održivosti karte, a cena će porasti za 9 evra od sledeće godine.
Francuska je ove godine uvela mesečnu "France Pass" kartu, koja je dostupna samo za stanovnike Francuske mlađe od 27 godina i ne uključuje brze TGV vozove ili region Ile-de-France.
U Austriji, "Klimaticket" košta 1.095 evra i važi za sav javni prevoz širom zemlje tokom jedne godine. Postoje popusti za putnike mlađe od 25 i starije od 65 godina, kao i za osobe sa invaliditetom.
Mađarska nudi sličnu šemu kroz dve vrste karata za prevoz. Nacionalna karta omogućava korišćenje svih autobuskih i železničkih linija u Mađarskoj koje upravljaju železničke kompanije MÁV-START, MÁV-HÉV i GYSEV, kao i usluge kompanije Volánbusz. Jedini izuzetak su komunalne usluge. Košta oko 49 evra za 30 dana, a studenti ostvaruju ogroman popust od 90 odsto.
(JA/EUpravo zato)