Zamislite da na posao ili do fakulteta odlazite i vraćate se biciklom, lakše prođete kroz gradsku gužvu, ne mučite se sa traženjem parkinga ili gužvanjem u prepunim autobusima, a grad vas još i novčano stimuliše!
Upravo na ovaj potez su se odlučile gradske vlasti jednog od najlepših gradova Evrope- italijanske Firence.
Tačnije, grad je odlučio da nagradi one koji svakodnevno na putu od kuće do posla ili fakulteta koriste bicikle umesto motornih vozila.
Nagrađivanje će trajati godinu dana, a cilj je da se utiče na promenu navika
Grad je izdvojio 1,2 miliona evra, a tim će sredstvima podsticati vozače da ostave svoja motorna vozila i koriste bicikl u svakodnevnom kretanju kroz grad, počev oj 3. juna, u trajanju od godinu dana.
Kako su pojasnili, cilj je da se građanima da dovoljno vremena da steknu naviku korišćenja bicikla i okrenu se zdravijim načinima prevoza.
Program se zove "Pedala, Firenze ti premia", u slobodnom prevodu "Vozi bicikl, Firenca te nagrađuje".
Učesnici imaju mogućnost da zarade i do 30 eura mesečno, plus još 100 evra bonus nagrade. Naime, dobijaju 20 centi po pređenom kilometru i dodatnih pet centi ako koriste običan bicikl, sve dok ostaju unutar granica opštine Firenca.
Kilometre beleži aplikacija a ima i dodatnih nagrada za najaktivnije
Sa nešto više novca biće nagrađeni novi biciklisti, ali plan uključuje i one koji već svakodnevno koriste bicikl.
Oni će dobijati 15 centi po kilometru, pet manje od novih vozača. Za učešće u programu bilo je potrebno da se zainteresovani prijave kao i da skinu aplikaciju i registruju se na platformu Pin Bike.
Nakon što se registruju, vozači bicikala dobijaju uređaj koji je patentiran protiv prevara.
On će detektovati da li je kandidat zaista vozio bicikl, kojom rutom i koliko kilometara je prešao.
Dodatni bonus od 100 evra svaki mesec će dobiti 200 korisnika koji na aplikaciji prikupe najviše bodova. Osim pređenih kilometara, nagrađivaće se i učešće u raznim događajima i anketama.
Vožnja bicikla dobra za zdravlje, ali i novčanik
Bicikl je odlična vežba a instruktori i sportska javnost napominju da ona čini čuda za naše telo, posebno za mišiće nogu.
S druge strane, nije prenaporna pa ne morate pravo s bicikla trčati pod tuš.
To znači da svakodnevna aktivnost poput odlaska na posao i povratka, odlazak na kafu s prijateljima i slično svakodnevno kretanje po gradu može poboljšati vaše zdravlje, kondiciju i liniju.
Prema proračunima stručnjaka, osoba teška oko 70 kilograma za pola sata vožnje bicikla umerenom brzinom potrošiće od 250 do 300 kalorija.
Osim toga, kao važna stavka, tu je i ušteda novca.
Ako provodite puno vremena u automobilu, pogotovo ako zapnete u nekoj od kolona tokom najveće gužve, sigurno trošite i više novca na gorivo.
I zato, sa ili bez novčane stimulacije, vreme je da razmislimo o ovoj opciji, a tri velika razloga svakako su nam dovoljna za start - zdravlje, ušteda novca i očuvanje životne sredine.
Na kraju, i u Srbiji imamo primere dobre prakse u ovom smeru. Gradovi poput Zrenjanina i Pirota svakako su motivacija za druge gradove i sve nas koji možemo da napravimo prvi korak, odnosno - prvu vožnju do posla i nazad biciklom.
(M.A./EUpravo zato)