Zagađenje vazduha je jedan od najvećih problema Kantona Sarajevo.
Tri su najznačajnija uzroka tog problema - emisije štetnih materija iz ložišta domaćinstava, emisije štetnih materija iz motornih vozila i geografska struktura ovog kantona, koja posebno zimi pogoduje nastanku magle, zbog čega se štetne čestice zadržavaju u vazduha.
Kantonalni premijer Nihad Uk i kantonalni ministar komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoline, Mladen Pandurević, osvrnuli su se na konferenciji za medije šta vlasti KS nameravaju da urade kako bi se rešio ovaj problem.
Premijer Uk je izjavio da se u poslednjih nekoliko godina smanjila količina lebdećih čestica, ali, kao i resorni ministar, ne negira da je potrebno još mnogo učiniti da bi vazduh bio zdraviji.
Investirano nekoliko stotina miliona
Kao pokazateljem da je "ovo pitanje prioritet broj" jedan za aktuelni i prethodni saziv Vlade KS istakao je da je za smanjenje zagađenja potrošeno nekoliko stotina miliona KM. Reč je o novcu investiranom kroz projekte nekoliko ministarstava, što odražava multisektorski pristup, koji je nužan.
Kako se navodi, Ministarstvo za boračka pitanja izdvojilo je 9,5 miliona KM za poboljšanje energetske efikasnosti 1.300 stambenih jedinica boračke populacije; Ministarstvo za odgoj i obrazovanje izdvojilo je višemilionska sredstva za poboljšanje energetske efikasnosti zgrada obrazovnih ustanova; Ministarstvo saobraćaja uložilo je nekoliko stotina miliona prvenstveno za poboljšanje javnog prevoza.
"Mnogo smo uložili u saobraćajnu infrastrukturu da bi građani što manje koristili privatne automobile, odnosno što više koristili javni prevoz koji je bio katastrofalan", naveo je Uk i najavio da će KS biti prvi u Bosni i Hercegovini koji će u javnom prevozu koristiti električne autobuse.
Na pitanje da li će se po uzoru mnogih evropskih gradova uvesti ograničenja u korišćenju privatnih automobila, rekao je: "Sve što je urađeno u javnom prevozu i što će se uraditi su pretpostavke za mere poput ograničavanja ulaska u centar grada. To se ranije nije moglo uraditi jer građani nisu imali alternativu. Moraju se kretati i ako biste im ograničili kretanje, ugrozili biste im pravo na kretanje. Tek razvojem javnog prevoza stvaramo uslove za uvođenje ograničenja jer će postojati alternativa u obliku javnog prevoza".
Ministar Pandurević je naglasio da Ministarstvo kojim rukovodi ima sredstva da svim građanima omogući besplatno korišćenje javnog prevoza ako se zabrani korišćenje privatnih automobila usled prekomernog zagađenja vazduha.
Registar zagađivača vazduha
Kao osnovu za smanjenje zagađenja, pomenuo je uspostavljanje digitalnog registra zagađivača vazduha, koji je četiri meseca u funkciji. Kao razloge zašto Ilijaš ima najzagađeniji vazduh u KS naveo je geografski položaj ove opštine i to što do nje dopiru zagađenja iz Kaknja i Zenice.
Ukazao je na projekte za koje tvrdi da će se njima drastično smanjiti potrošnja gasa.
"S Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) intenzivno radimo na uspostavljanju daljinskog grejanja preko toplotnih pumpi. To je projekat vredan 50 miliona evra i u fazi je tehničke pomoći, tj. realizacije EBRD-ovih sredstava za izradu stručne analize koja bi trebalo da bude urađena za šest meseci. Tim projektom će se drastično poboljšati kvalitet vazduha i smanjiti potrošnja gasa za 50 odsto. To je projekat koji sam zatekao i nastavio da radim na njemu. Pokrenuo sam i zamenu gorionika gasa, čime će se potrošnja gasa smanjiti za još 30 odsto", naglasio je Pandurević.
Kako je dodao, prethodna vlast je usvojila jednu strategiju kojom se "usložnila realizacija projekta jer su se opredelili za sanaciju otpada".
"Reč je o biološko-mehaničkom tretmanu otpada, što podrazumeva pravljenje goriva od tog otpada, za šta bi se moralo platiti postrojenjima u Kaknju ili Lukavcu. Nisam s tim saglasan i radim na prikupljanju dokumentacije za izgradnju spalionice za proizvodnju toplotne i električne energije. To neće biti započeto u ovom mandatu jer je potrebno zaista mnogo dokumentacije", izjavio je.
Kao problem je naveo to što duže od sedam godina u Kantonu nije napravljena nova toplana. Podsetio je da je u toku izgradnja novih toplana u Hrasnici i Vogošći, ali, kako je rekao, da je privatnik, davno bi odustao od ovih projekata.
"Kao da je neko pravio propise da se ne može ništa uraditi", poručio je.
Regulisanje uslova izgradnje
Pandurević je saglasan da bi kantonalna vlast trebalo da reguliše uslove izgradnje, kao još jedne od mera za smanjenje zagađenja vazduha.
Obrazložio je zašto smatra da je problem i u zahtevima za isključivanje s daljinskog grejanja.
"Traže isključenje i posle toga koriste električne konvektore. Ne vide dim i misle da je to rešenje. Međutim, time narušavaju kvalitet grejanja u ostalim stambenim jedinicama i koriste električnu energiju iz Termoelektrane Kakanj koja podavi dve opštine. Direktiva Evropske unije nalaže da se sa mreže toplotne energije može isključiti samo cela zgrada, a ne stambene jedinice pojedinačno", kazao je.
(EUpravo zato/Klix.ba)