Evropski grad uvodi sistem merenja i praćenja štetnih nivoa buke: Kako će to izgledati u praksi?

Novi sajt prikazuje nivoe buke izmerene na mernim tačkama u realnom vremenu. To omogućava poređenje merenja tokom vremena, razlikovanje različitih izvora buke, praćenje poštovanja postojećih standarda i obezbeđivanje pouzdanih podataka za oblikovanje javnih politika
Saobraćajna gužva u Briselu Foto: Shutterstock

Zagađenje bukom jedan je od najizraženijih ekoloških problema za stanovnike Brisela. Iako su njegove posledice po zdravlje dobro dokumentovane, potrebna su precizna merenja pre nego što se preduzmu konkretne mere. Upravo u tu svrhu Brisel pokreće novi sajt "Noisemonitoring" i otvara pitanje da li je ista praksa primenjiva i na ostalim gradovima gde ovaj problem postoji.

Buka je mnogo više od obične neprijatnosti: ona je ozbiljan problem javnog zdravlja, ističe kabinet ministra za životnu sredinu Brisela Alena Marona (Ecolo). Prekomerno izlaganje može dovesti do stresa, poremećaja sna, hroničnog umora, pa čak i kardiovaskularnih oboljenja.

"Buku ne možemo izbeći, ali da bismo se efikasno uhvatili u koštac sa ovim problemom, potrebna su objektivna, tačna i dosledna merenja. Sa ovim sajtom dajemo svakom stanovniku Brisela priliku da vidi i razume svoju zvučnu okolinu. To je i neophodan alat za preduzimanje pravednih i efikasnih mera zaštite zdravlja i dobrobiti svih,"  rekao je Maron, prenosi Brisel Tajms.

Iako buka prestaje onog trenutka kada izvor nestane, njeno mapiranje omogućava da stanovnici i vlasti vizuelno sagledaju problem i učine ga opipljivim.

Novi sajt prikazuje nivoe buke izmerene na mernim tačkama u realnom vremenu. To omogućava poređenje merenja tokom vremena, razlikovanje različitih izvora buke, praćenje poštovanja postojećih standarda i obezbeđivanje pouzdanih podataka za oblikovanje javnih politika.

Primer aviona koji lete iznad regiona Brisel-Kapital jasno to pokazuje: merenja se mogu koristiti za otkrivanje kršenja uredbe o suzbijanju zagađenja bukom izazvanom vazdušnim saobraćajem i pružiti nepobitne dokaze.

Turisti na ulicama Brisela Foto: Shutterstock

Novi sistem, kojim upravlja "Brussels Environment", omogućava praćenje nivoa buke u realnom vremenu putem mreže od 22 merne stanice širom regiona. Ove stanice neprekidno mere ambijentalnu buku i specifično zagađenje bukom iz vazdušnog, železničkog i drumskog saobraćaja, 24 časa dnevno, 7 dana u nedelji.

Rezultati su svima dostupni u vidu grafikona i jasnih analiza koje se mogu odmah pregledati ili preuzeti za detaljnija istraživanja.

To znači da svaki građanin može lako da proveri nivo buke po mernoj stanici i periodu (dan, nedelja, mesec, godina), da bolje razume buku od aviona kroz informacije direktno povezane sa regionalnim propisima i da brzo pristupi podacima, koji su takođe dostupni opštinama i udruženjima.

Gotovo celokupna površina regiona (oko 90 posto) pogođena je bukom od saobraćaja, a skoro polovina trpi nivoe koji ozbiljno remete stanovništvo, navodi Svetska zdravstvena organizacija (SZO).

Sever i jugozapad regiona su posebno ugroženi, jer se u njima sabiraju buka od drumskog, vazdušnog i železničkog saobraćaja, pri čemu veliki delovi beleže nivoe iznad 60 decibela (dB), pokazuje izveštaj Brussels Environment. Samo jugoistočni deo je relativno pošteđen jer se tamo avioni ređe pojavljuju. Iako su noćni nivoi buke niži, buka od saobraćaja i dalje pogađa polovinu teritorije.

Zgrade u Briselu Foto: Shutterstock

Nivoi buke su alarmantni u približno polovini Brisela, 45 posto teritorije izloženo je nivoima iznad 55 dB (prag ozbiljne smetnje), 28 posto beleži visoke nivoe preko 60 dB, a 7 posto prelazi čak i regionalni prag intervencije od 68 dB.

Vrlo visoke vrednosti (između 65 dB i 75 dB) uglavnom su zabeležene oko auto-puteva i glavnih saobraćajnica koje vode ka A12 (Antverpen), A3/E40 (Liž), i A4/E411 (Namir); kao i duž Zapadnog obilaznog puta kod Anderlehta i Forea, te Istočnog obilaznog puta kod Odrgema i Neder-Over-Hembeeka. Isto važi i za gradske pristupne puteve.

Ali s obzirom na gustu mrežu puteva u Briselu, buka od saobraćaja prisutna je svuda. Na većini glavnih saobraćajnica i u njihovoj okolini nivo prelazi 55 dB – što obuhvata oko trećine regionalne teritorije (33 posto).

Mirnije zone ipak postoje, uglavnom u stambenim četvrtima ili u delovima sa slabijom urbanizacijom (parkovi, šumski kompleksi, zaparložene površine). Međutim, i tu vrednosti mogu biti visoke: između 55–60 dB u velikim gradskim parkovima poput Bois de la Cambre i Cinquantenaire Parka, ili oko Sonijske šume i drugih većih zelenih površina.

Ipak, ima i dobrih vesti: buka povezana sa saobraćajem svuda u Briselu smanjena je u poređenju sa 2016. godinom. Nivoi buke pali su na celoj teritoriji regiona (osim u oblastima oko obilaznice na zapadu i severozapadu), i to u svim delovima dana, naročito tokom noći.

(EUpravo zato.rs)