Evropljani znaju da ih trgovci varaju, a više od 30% njih zabrinuto zbog cena! Istraživanje otkrilo navike potrošača

Iako većina potrošača u EU veruje da su njihova prava zaštićena, istraživanje pokazuje da su prevare, smanjenje kvaliteta proizvoda i rast digitalnih rizika sve prisutniji izazovi kada je u pitanju kupovina.

Foto: fast-stock/Shutterstock

Povodom Svetskog dana prava potrošača, Evropska komisija objavila je izveštaj Consumer Conditions Scoreboard 2025, koji pruža uvid u poverenje i izazove sa kojima se suočavaju potrošači prilikom trgovine u Evropskoj uniji.

Podaci pokazuju da više od dve trećine potrošača veruje u bezbednost proizvoda koje kupuju, dok 70 odsto smatra da trgovci poštuju njihova prava. Ipak, uprkos pozitivnim pokazateljima, onlajn kupovina nosi sve veće rizike – od prevara i lažnih recenzija do obmanjujućeg oglašavanja.

Prema rezultatima istraživanja, 70 odsto potrošača u EU veruje da trgovci poštuju njihova prava, dok 61 odsto ima poverenje u institucije koje ih štite. Istovremeno, kupovina preko interneta beleži rast – 35 odsto Evropljana kupuje robu iz drugih zemalja EU, dok 27 odsto naručuje proizvode izvan Unije. Međutim,istraživanje pokazuje da se problemi pri kupovini javljaju kod onlajn kupaca čak 60 odsto češće nego kod onih koji kupuju u fizičkim prodavnicama.

Briga oko digitalne bezbednosti takođe je u porastu. Više od 90 odsto potrošača zabrinuto je zbog ciljane digitalne reklame i prikupljanja ličnih podataka, dok se 45 odsto suočilo sa prevarama, lažnim recenzijama i obmanjujućim popustima.

38% ljudi je zabrinuto zbog računa

Iako je stopa inflacije usporila, 38 odsto građana EU i dalje je zabrinuto da neće moći redovno da izmiruje račune, dok 35 odsto strahuje da neće moći da priušti omiljenu hranu. Pored toga, potrošači su sve više svesni marketinških trikova trgovaca – 74 odsto ih je primetilo smanjenje količine proizvoda u pakovanjima uz zadržavanje iste cene, dok 52 odsto primećuje pad kvaliteta robe bez pratećeg sniženja cena.

Ekološka svest potrošača takođe opada. U poređenju sa 2022. godinom, broj kupaca koji razmatraju ekološke faktore prilikom kupovine smanjio se za 13 odsto. Glavni razlozi su visoke cene održivih proizvoda i nepovećanje poverenja u ekološke tvrdnje proizvođača.

Jačanje zaštite potrošača u EU

Kako bi odgovorila na ove izazove, Evropska komisija je donela niz mera za jačanje zaštite potrošača. Opšta uredba o bezbednosti proizvoda donosi stroža pravila za proizvode dostupne na tržištu, bilo da su kupljeni online ili u fizičkim prodavnicama. Takođe, donet je E-Commerce package, koji reguliše prodaju robe izvan EU, dok se priprema Digital Fairness Act za suzbijanje štetnih digitalnih praksi.

Nova pravila koja stupaju na snagu 2026. godine, poput Direktive o pravu na popravku i Direktive o osnaživanju potrošača za zelenu tranziciju, omogućiće lakše popravke proizvoda, njihovu dužu upotrebu i transparentnije informacije o njihovoj trajnosti i mogućnosti reciklaže.

Rezultati izveštaja biće razmotreni sa državama članicama, potrošačkim organizacijama i predadstavnicima privrede. Ove analize poslužiće kao osnova za buduće inicijative, uključujući Potrošačku agendu 2025-2030 i Digital Fairness Act, sa ciljem da evropski potrošači dobiju efikasniju i pravedniju zaštitu u savremenom tržištu.

Consumer Conditions Scoreboard je dvogodišnje istraživanje koje analizira stavove, ponašanje i iskustva potrošača na Jedinstvenom tržištu EU. Ovi podaci pružaju ključne smernice za kreiranje novih politika i unapređenje prava potrošača u Evropi.

(EUpravo zato/EK)