Pre godinu dana su uveli besplatan javni prevoz: Šta se promenilo od tada?

Iako je vožnja besplatna, javni prevoz se mora finansirati iz više izvora.

Sylvain THOMAS / AFP / Profimedia Monpelje je krajem 2023. uveo besplatan javni prevoz

Francuski grad Monpelje je pre godinu dana uveo besplatan javni prevoz kako bi se obračunali sa klimatskom krizom i smanjili troškove stanovnicima.

Povećano korišćenje prevoza je glavni rezultat ovog programa.

U gradu od 510.000 meštana obavljeno je 110 miliona putovanja gradskim prevozom otkad je 21. decembra 2023. odlučeno da se karte neće plaćati. Poređenja radi, ta brojka je 2019. bila 84 miliona.

"Besplatan javni prevoz znači da preduzimamo akcije za budućnost naše dece i unuka u jeku borbe sa klimatskim promenama tako što su vozila koja ne emituju CO2 dostupna svima", rekla je gradonačelnica Monpeljea Žuli Freš.

Uvođenje besplatnog prevoza je teklo postepeno. Prvo je 2020. vožnja bila besplatna vikendom, a naredne godine kartu nisu morali da plaćaju mlađi od 18 i stariji od 65 godina.

Dve godine kasnije je odluka postala univerzalna čime je Monpelje postao najveći evropski grad sa takvim merama.

To se odnosi samo na građane sa prebivalištem u Monpeljeu, a kako bi dobili propusnicu moraju pokazati lična dokumenta i dokaz o stanovanju u tom gradu. Propusnica se mora skenirati pri svakom ulasku u vozilo da bi nadležni mogli da prate korišćenje prevoza.

Političari kažu da je klimatska kriza bila glavni razlog zbog koga su uveli ovu meru jer su želeli da se okrenu ka zelenijim vidovima transporta u cilju smanjenja štetnih gasova i zagađenja vazduha.

Osim toga, četvoročlana porodica je na ovaj način uštedela 1.470 evra godišnje.

Ipak, javni prevoz mora na neki način da se finansira i plati. U Francuskoj postoje tri glavna izvora finansiranja. Jedan je komercijalni, na primer od prodaje karata - koje se i dalje naplaćuju posetiocima Monpeljea.

Takođe, poslodavci sa najmanje 11 zaposlenih plaćaju porez kojim se finansiraju javni prevoz i usluge prevoza, a određena sredstva pružaju lokalne vlasti.

Kritičari smatraju da troškove snose poreski obveznici i da to može da obeshrabri ulaganja u sisteme gradskog prevoza.

Iako je Monpelje možda najveći grad u kome se ne plaćaju karte za javni prevoz, nije i prvi.

Estonski Talin funkcioniše u tom režimu od 2013, a Luksemburg je na nivou cele države to učinio 2020, kao i Malta 2022.

Podsetimo, čelnici Beograda su najavili da će i u srpskoj prestonici od januara 2025. vožnja gradskim prevozom biti besplatna.

(EUpravo zato/Euronews)