Vizer nudi neograničenu uslugu pretplate na letove: Ali pročitajte sitna slova jer - postoji kvaka

Nova ponuda Vizer-a o neograničenoj usluzi pretplate na letove izazvala je veliku pometnju u vazduhoplovnoj industriji. Ali, važno je pročitati sitna slova pre nego što se odlučite za ovu opciju.

IMAGO / imago stock&people / Profimedia Novi paket Vizera o neograničenim letovima

Evropski prevoznik, koga je grupa potrošača Which? izglasala za najgoru avio-kompaniju u 2024., objavila je da pokreće uslugu pretplate koja nudi neograničene letove onima koji se prijave.

Šema mađarskog Vizera nudi letove po početnoj ceni na ograničeno vreme.

Godišnja pretplata će vas koštati 499 evra do 16. avgusta, nakon čega će porasti na 599 evra.

Paket uključuje sve letove širom velike međunarodne mreže kompanije, koja ima oko 950 ruta širom Evrope, Severne Afrike, Bliskog istoka i Azije.

Kako će šema funkcionisati - i da li postoji kvaka?

Kao i kod svake pretplate, važno je da pročitate sitna slova pre nego što požurite da se prijavite.

Uprkos tome što je ponuda Vizera odlična u odnosu na cenu, jeftine cene karata ove budžetske avio-kompanije znače da će oni koji koriste ovaj paket morati da lete relativno često.

Iako je cela šema tehnički otvorena za sve vlasnike paketa, moguće je rezervisati letove samo 72 sata pre njihovog vremena polaska - što znači da putnicima u poslednjem trenutku neće biti zagarantovano sedište.

Ovo bi moglo da izazove usko grlo kada sistem ulaska/izlaska EU (EES) stupi na snagu ove jeseni, jer će avio-kompanije navodno morati da dostave informacije o putnicima 48 sati pre polaska ili će se suočiti sa kaznama.

Zbog kratkog vremenskog okvira, paket takođe nije pogodan za ljude koji vole da putovanja planiraju unapred.

Pored pretplate, svaki vlasnik propusnice moraće da plati posebnu stavku, odnosno dodatnih 9,99 evra paušalne naknade po letu kao dodatnu naknadu pre putovanja.

Troškovi prtljaga i sedišta takođe nisu uključeni - i mogu se kretati od nekoliko evra do preko stotinu, u zavisnosti od težine torbe i sezone putovanja.

Da li će vam ovaj paket uštedeti novac?

Ipak, ako ste bili u mogućnosti da u potpunosti iskoristite propusnicu, mogli biste napraviti značajnu uštedu, posebno u špicu sezone, ukoliko je to moguće.

Trenutno, povratno putovanje u Istanbul u poslednjem trenutku bi vas koštalo oko 250 evra, što znači da bi dva takva putovanja tehnički značila da se pretplata isplatila.

Ako vam nisu potrebni neograničeni letovi, Vizer već ima opciju Multipas, koja se naplaćuje mesečno.

Ovi letovi, koji se moraju rezervisati pet dana pre polaska, odnose se na letove iz Austrije, Bugarske, Kipra, Mađarske, Rumunije, Velike Britanije, UAE, Albanije, Poljske i Italije.

Mesečne cene se kreću od 34,99 € do 64,99 € u zavisnosti od zemlje iz koje letite - i nude let u jednom pravcu svakog meseca do svih međunarodnih destinacija.

Uprkos tome što se naplaćuje svakog meseca, postoji i 12-mesečna obaveza za svaku od ovih pretplata.

Da li su neograničene šeme letova korak unazad za održivost?

Dok je Vizer zabeležio najgoru tačnost tri uzastopne godine u analizi podataka Uprave za civilno vazduhoplovstvo (CAA) od strane PA News, proglašen je za "Najodrživiju niskotarifnu avio-kompaniju" četvrtu godinu zaredom na World Finance Sustainabiliti Avards 2024.

Sa svojom novom šemom koja podstiče više letenja, mogla bi da izgubi ovu titulu.

Neki ekolozi su izrazili zabrinutost zbog nove šeme.

„Odluka Vizera da pokrene ovu pretplatničku uslugu usred klimatske krize je poput dodavanja ulja u zapaljenu vatru", kaže za Euronews Travel Hana Lorens, portparol grupe za kampanju Stay Grounded.

To pokazuje da industrija nema nameru da smanji svoje emisije i da joj se ne može verovati.

„Dok Vizer potpiruje vatru samo da bi povećao svoju zaradu, oni koji nikada nisu kročili u avion snosiće najveći teret emisija štetnih za klimu koje će ovi letovi proizvesti", dodaje ona.

Stay Grounded je takođe pozvao na hitnu zabranu programa za česte letove, uvođenje takse za česte letove i ulaganje u prizemni transport, „kako bi se izbegao najgori klimatski slom".

Kao odgovor na kritike, portparol Vizera kaže da je veliki deo ove zabrinutosti neosnovan kada je u pitanju njihov poslovni model.

„Novi proizvod, u stvari, doprinosi maksimalnom povećanju faktora opterećenja tokom poslednja 72 sata pre leta. Visok faktor opterećenja je ključni pokretač efikasnosti i dovodi do smanjenja intenziteta emisije", objašnjavaju oni.

„Vizer je ponosan što ima najmanji intenzitet emisije ugljen-dioksida među našim konkurentima u avio-kompanijama", dodaje portparol, pridajući zasluge ulaganjima u tehnologiju koja štedi gorivo, održavanje mlade flote i minimiziranje zaustavljanja. 

Avio-kompanija ima za cilj da smanji emisiju CO2 za 25 odsto do 2030. u poređenju sa nivoom iz 2019. godine.

Šta Vizer kaže o usluzi pretplate?

Uprkos kritikama, ova aviokompanija je jedna od najprometnijih u Evropi.

Prošle godine su njihovi avioni prevezli oko 60 miliona putnika - to je 17 miliona više od Britiš ervejza.

„Oduševljeni smo što smo prvi predstavili ovo jedinstveno članstvo za putnike u Evropi", kaže portparol kompanije, Silvia Moskuera.

„Članstvo će klijentima pružiti opciju spontanog putovanja po fiksnoj ceni, dajući im slobodu da lete kad god je zgodno bez dodatnog plaćanja", navela je ona.

Na svojoj veb stranici, kompanija je istakla:

„Kada uspešno platite Vizz All Iou Can Fly, možete odmah početi sa rezervacijama svojih letova.

Iako je već u prodaji, propusnica za pretplatu neće biti upotrebljiva do 25. septembra, a trenutno je dostupno samo 10.000 ovih paketa. Oni mogu biti ograničeni na osnovu određene zemlje u skladu sa vašim željenim aerodromom.

Nakon kupovine jedne od pretplata, imate dve nedelje da se predomislite pre nego što ostanete vezani na godinu dana.

(M.A./EUpravo zato/Euronews.com)