Kina i Evropska unija su se dogovorile da započnu pregovore o planiranom uvođenju carina na kineska električna vozila koja se uvoze na evropsko tržište.
Nemački ministar ekonomije Robert Habek izjavio je da ga je evropski komesar za trgovinu Valdis Dombrovskis obavestio o predstojećim konkretnim razgovorima o carinama s Kinom.
Ova potvrda je došla nakon saopštenja kineskog Ministarstva trgovine da su kineski ministar trgovine Vang Ventao i Dombrovskis, izvršni potpredsednik Evropske komisije, dogovorili da započnu konsultacije u vezi s istragom EU o subvencijama za kineska električna vozila (EV), prenosi Rojters.
Habek je u Šangaju izjavio da je cilj uspostaviti ravnopravne uslove za sve zemlje. On je istakao da je dobro biti izvozno orijentisan, ali ne uz pomoć subvencija.
Habek je naglasio da je ovaj dogovor značajan jer do sada nije bilo moguće dogovoriti konkretan raspored pregovora.
"Još smo daleko od završetka, ali ovo je prvi korak koji ranije nije bio moguć", rekao je.
Ranije je Habek izjavio da je EU otvorena za razgovore o carinama na kineski izvoz. Njegova poseta Kini je prva poseta jednog visokog evropskog zvaničnika otkako je Brisel predložio uvođenje visokih dažbina na uvoz kineskih električnih vozila kako bi se suprotstavio onome što smatra prekomernim subvencijama.
Šta se izdešavalo ranije?
Podsetimo, ranije ovog meseca, Evropska unija je objavila da će uvesti dodatne carine od 17,4% do 38,1% na električne automobile proizvedene u Kini, što je izazvalo snažnu osudu kineske vlade.
Kineski proizvođači automobila pozvali su vlasti ove zemlje da podignu carine na uvoz automobila na benzinski pogon iz Evropske unije, a kao kontrameru.
Inače, Evropa je prošle godine u Kinu izvezla 196.000 automobila s motorima zapremnine veće od 2,5 litara, za 11 odsto više nego u 2022. godine, podaci su Kineskog udruženja za lične automobile. U prva četiri ovogodišnja meseca, evropske kompanije izvezle su još 44.000 takvih vozila, za 12 odsto više nego u istom periodu prošle godine.
Vrednost evropskog izvoza automobila u Kinu prošle godine dostigla je 19,4 milijarde evra, prema podacima evropske statističke kancelarije, dok je EU iz Kine uvezla električna vozila u vrednosti 9,7 milijardi evra.
(JA/EUpravo zato)