Voz koji su mnogi otpisali vraća se u saobraćaj: Noćna linija ponovo spaja dve velike evropske prestonice

Evropski prevoznik European Sleeper oživljava ukinutu rutu i planira da od marta 2026. tri puta nedeljno povezuje dve prestonice.
Ilustracija: Noćni voz Foto: Javier Bermudez Zayas/Shutterstock

Planovi za ukidanje noćnih vozova u Evropi naišli su na prepreku u septembru, kada je austrijski državni operater ÖBB najavio ukidanje svojih Nightjet linija, Pariz–Beč i Pariz–Berlin, koji bi trebalo da prestanu da rade od 14. decembra. Kao razlog, ÖBB je naveo prestanak subvencija francuske vlade, što je bio ozbiljan udarac za održavanje noćnih vozova između glavnih evropskih prestonica.

Ipak, postoji svetlo na kraju tunela. Holandska kompanija European Sleeper saopštila je za The Guardian da će preuzeti rutu Pariz–Berlin, s prvim polaskom planiranim za 26. mart 2026. Voz će saobraćati tri puta nedeljno, sa polascima iz Pariza (Gare du Nord) utorkom, četvrtkom i nedeljom uveče, dok će povratna linija iz Berlina (Hauptbahnhof i Ostbahnhof) saobraćati ponedeljkom, sredom i petkom. Precizni detalji rute još se usklađuju sa upravljačima železničke infrastrukture u Francuskoj, Belgiji i Nemačkoj.

Trenutni Nightjet polazi iz Pariza oko 19 časova i putuje preko Strazbura, Frankfurta, Erfurta i Hale pre nego što stigne u Berlin oko 8:30 ujutru. European Sleeper planira da nova ruta prolazi kroz Brisel, dok se tačan raspored i vreme polazaka još usklađuju.

"Postojeći putnici Nightjeta svakako će biti zainteresovani da putuju European Sleeperom. Takođe ćemo moći da povećamo broj putnika jer nudimo veći kapacitet nego Nightjet. ÖBB ima 12 vagona iz Pariza, koji se zatim dele na Beč i Berlin. Mi ćemo imati 12 do 14 vagona koji idu direktno do Berlina, sa kapacitetom od 600 do 700 putnika", rekao je Kris Engelsman, suosnivač kompanije.

Delimična pobeda

Ova vest posebno je obradovala francusku kampanju Oui au train de nuit!, čiji su članovi u septembru protestovali na peronima Pariza u pidžamama, organizujući "pidžama žurku" protiv ukidanja noćnih linija.

"Ovo je delimična pobeda za 91.000 ljudi koji su potpisali našu peticiju", izjavio je Nikolas Forijen, portparol grupe.

European Sleeper je svoju prvu liniju Berlin–Brisel pokrenuo 25. maja 2023. godine, a godinu dana kasnije ruta je produžena do Drezdena i Praga. Kompanija je do sada prevezla više od 230.000 putnika na više od 750 noćnih vožnji i postala ključni igrač na tržištu noćnih vozova. Ipak, tržište još uvek nije doživelo pravi procvat zbog ograničenog broja vagona sa ležajevima i komplikacija u međunarodnom saobraćaju. Kompanija je takođe dobila mešovite kritike zbog tehničkih problema, iznenadnih degradacija i kašnjenja. Ipak, mnogi putnici uživaju u kombinaciji starinskih vagona i jednostavne, nostalgične vožnje, dok sami put smatraju podjednako važnim kao i destinaciju.

Engelsman je objasnio da su nemački iznajmljeni vagoni za novu rutu proizvedeni 1990-ih i da su komforom slični trenutnom Nightjetu.

"Naša noćna kola na liniji do Praga su relativno stara, čak iz 1956, ali ih nećemo koristiti na ovoj ruti. Vagoni će biti noviji".

I ključno pitanje: hoće li postojati restoran-vagon? "Ne od samog početka", rekao je Engelsman. "Voleli bismo da ga uvedemo, ali zbog troškova i profitabilnosti to predstavlja izazov. Prodaja hrane i pića teško pokriva troškove osoblja i zakupa vagona. Troškovi iznajmljivanja vagona i plata osoblja su veoma visoki".

(EUpravo zato/Gardijan)