Kako evropska turistička industrija i dalje beleži probleme zbog rasta troškova i nedostatka radne snage, lideri u ovoj oblasti izražavaju zabrinutost da bi povećanje takse za ETIAS moglo da naruši konkurentnost.

Direktori evropskih avio-kompanija i turističkih grupa kritikovali su predloženo povećanje takse za Evropski sistem za informacije i autorizaciju putovanja (ETIAS) sa 7 na 20 evra.

Zajednička izjava lidera turističke industrije, uključujući Evropsku asocijaciju turističkih agencija i turoperatora (ECTAA), Evropsku turističku asocijaciju i Airlines for Europe (A4E), ocenila je da je ova povećana cena neproporcionalna i predstavlja pretnju konkurentnosti evropskog turizma.

"Ovo povećanje deluje neprimereno i suprotno je prvobitnoj nameri zakonodavaca (Evropski parlament i Savet), koji su tokom pregovora 2018. godine dogovorili umerenu i razumnu taksu - što je bio ključni dogovor koji je podržala turistička industrija," navodi se u saopštenju.

Izrazili su zabrinutost i zbog pravičnosti, ističući da iako sam iznos povećanja nije veliki, on dodatno opterećuje porodice koje se suočavaju sa rastućim troškovima.

Posebno zabrinjava što su se u mnogim popularnim evropskim gradovima, poput Barselone, Venecije i Lisabona, u međuvremenu značajno povećale takse za noćenje.

Povećanje ETIAS takse donosi "još jedan trošak i administrativni teret za putnike, bez vidljive koristi za korisničko iskustvo", ocenio je Patrik Dimer, predsednik BT4Europe, kako prenosi Business Travel News.

"Podržavamo sigurne i efikasne sisteme ulaska, ali samo ako oni donose pravu vrednost putnicima i poslovima. Ovo povećanje takse šalje pogrešnu poruku", dodao je on.

ETIAS će, prema predviđanjima, početi sa radom krajem naredne godine i zahtevaće od putnika iz zemalja koje ne moraju da vize za EU - poput SAD, Velike Britanije, Brazila, Kanade i Australije, da obezbede elektronsku autorizaciju pre putovanja.

Nedostatak transparentnosti i dokaza za povećanje takse

Povećanje takse dolazi u vreme kada evropska turistička i putnička industrija i dalje trpi zbog visoke inflacije, geopolitičke nestabilnosti i rasta operativnih troškova.

Lideri iz sektora turizma izrazili su zabrinutost zbog nedostatka transparentnosti u vezi sa predloženim iznosom takse i postavili pitanje da li su razmatrani i drugi modeli cena, poput 10 ili 12 evra.

"Do sada nije dostavljeno dovoljno dokaza da je ovako visoka taksa neophodna za rad i održavanje ETIAS sistema," navodi se u saopštenju.

EU je kao razlog za povećanje takse navela rast operativnih troškova, kao i potrebu usklađivanja sa međunarodnim standardima putovanja.

Očekuje se da će prihod od takse biti iskorišćen za održavanje sistema, uvođenje novih tehničkih funkcija i zapošljavanje operativnog osoblja.

To će obuhvatiti jaču enkripciju podataka, unapređenu automatizaciju i bolju koordinaciju sa drugim EU sistemima za praćenje ulaska i izlaska, kao što je sistem EES.

Turističke asocijacije su kritikovale poređenje sa drugim sistemima za odobrenje putovanja, poput britanskog ETA, navodeći da odluke o taksama treba da odražavaju stvarne operativne potrebe EU sistema i da budu u potpunosti opravdane.

"Ne smeju da se donose samo radi usklađivanja sa drugim, nepovezanim sistemima bez jasnih pravnih osnova", naveli su.

Pozvali su Evropsku komisiju na sprovođenje detaljne procene uticaja, sa punim obrazloženjem troškova za predloženo povećanje takse.

Takođe, Savet i Evropski parlament su pozvani da odluku o visini takse donesu na osnovu jasnih dokaza i proporcionalnosti.

(M.A./EUpravo zato/euronews.com)