Poljska planira da 2032. godine otvori megaaerodrom pod novim imenom - Port Polska.

Saobraćajno čvorište, koje se nalazi između Varšave i Lođa, trebalo bi da primi 40 miliona putnika godišnje. Time se svrstava u istu kategoriju sa aerodromima poput londonskog Hitroua i istanbulskog aerodroma.

Projekat je odobren 2017. godine, ali je bio praćen korupcionaškim skandalom.

Aktuelni poljski premijer Donald Tusk, izabran 2023. godine, obećao je da će projektu pružiti "novi početak".

Ranije je izjavio da će aerodrom "potpuno uneti revoluciju u putovanja širom zemlje, ali i van granica".

"Najveće saobraćajno čvorište u regionu"

Port Polska je zamišljen kao kapija ka Evropi i jedan od najvećih saobraćajnih habova u regionu.

Vlasti su za izgradnju izdvojile 131 milijardu poljskih zlota (30 milijardi evra), a početak radova planiran je za 2026. godinu.

Megaaerodrom je ocenjen kao prekretnica za putovanja u regionu. Avio-linije će povezivati glavne međunarodne destinacije, dok će brze železničke veze takođe prevoziti putnike do ključnih gradova poput Krakova, Gdanjska i Vroclava.

Očekuje se da će oko 40 odsto putnika na aerodrom dolaziti vozom, naročito iz Varšave, što je put koji traje oko 20 minuta. Biće izgrađen i auto-put koji će aerodrom povezivati sa ostatkom zemlje.

"Avioni iz celog sveta, 24 sata dnevno; najveće saobraćajno čvorište u regionu; najbrža železnička mreža u Evropi - to je ono što gradimo", rekao je Tusk prošle nedelje.

Aerodrom je prvobitno nosio naziv Centralni komunikacioni port (Centralny Port Komunikacyjny - CPK), ali kako je bio povezan sa optužbama za korupciju, odlučeno je da se sa svim krene ispočetka i da dobije novi naziv.

Izveštaji su pokazali da je prethodna populistička vlada prodala 160 hektara zemljišta ključnog za izgradnju privatnoj kompaniji.

Kako će izgledati novi poljski aerodrom?

Za izgradnju je odobrena ogromna parcela površine 2.585 hektara. Aerodrom će imati dve paralelne piste, dužine oko 4.000 metara. Treća, a moguće i četvrta pista, planirane su za kasniju fazu.

Pored pista biće izgrađeni putnički terminal i železnička stanica.

Projektovanje saobraćajnog čvorišta vodi britanski arhitektonski studio "Foster + Partners".

Prostor će objediniti tri glavna vida saobraćaja - vazdušni, železnički i drumski - i služiće kao mesto okupljanja putnika pre putovanja ili dok čekaju dolazak posetilaca.

(EUpravo zato/Euronews)