Zaposleni u Briselu provode više vremena na putu do posla nego ostali gradovi u Belgiji. Prosečna dnevna putanja iznosi gotovo 40 minuta u jednom pravcu, odnosno ukupno 1 sat i 20 minuta (80 minuta) dnevno, što ovaj grad stavlja na prvo mesto među belgijskim gradovima, pokazuju istraživanja.

Prema godišnjoj anketi SD Worx koja je obuhvatila 1.000 zaposlenih, 9 posto radnika u Briselu nema redovnu putanju do posla, dok čak 60 posto provodi više od jednog sata dnevno u saobraćaju.

"Ljudi koji rade u Briselu dvostruko više vremena troše da pređu istu razdaljinu nego oni koji rade u Limburgu," objašnjava Veerle Michiels, stručnjakinja za mobilnost u SD Worx, prenosi Brisel Tajms.

U proseku, radnici prelaze oko 20 kilometara do posla i nazad, što ukupno iznosi 40 km dnevno. Jedan od tri zaposlena u Briselu, što čini 32 posto, nezadovoljan je vremenom provedenim u putu. Jedino pokrajina Flamanski Brabant beleži veći procenat nezadovoljnih i to 37 posto.

Brisel privlači najveći broj putnika iz gotovo svih drugih belgijskih pokrajina.

"Oni često prelaze veće razdaljine i provode najviše vremena u putu. Više od trećine provodi više od 1,5 sati dnevno u saobraćaju," dodaje Michiels.

Saobraćajna gužva u Briselu
Saobraćajna gužva u Briselu Foto: Shutterstock

Zbog blizine, mnogi zaposleni dolaze iz okolnih pokrajina, Flamanskog Brabanta, Hainauta, Istočne Flandrije i Antverpena. Manje od polovine onih koji rade u Briselu (46 posto) zadovoljno je vremenom koje provode u putu.

Važno je i kako se putuje, ne samo koliko dugo. Biciklizam u Flandriji sve više dobija na značaju, svrstavajući region u evropski top tri po korišćenju bicikla za put do posla. Samo u Holandiji i Švedskoj ljudi češće dolaze biciklom na posao.

Ipak, automobili su i dalje najpopularniji način prevoza u Briselu (50 posto), dok 41 posto putnika koristi svoj privatni automobil. Korišćenje javnog prevoza (metro, tramvaj, autobus) prati sa 31 posto, a vozom putuje 30 posto građana. Pešačenje zauzima 15 posto korisnika, a bicikl koristi svega 7 posto putnika.

Koliko se sati "gubi" godišnje u saobraćaju?

Ako prosečni zaposleni u Briselu provede 80 minuta dnevno na putu do posla i nazad, a radi oko 220 radnih dana godišnje, to znači da na ovu aktivnost potroši oko 293 sata godišnje. To je gotovo 37 radnih dana godišnje (ako se računa standardna radna nedelja od 8 sati).

Brisel javni prevoz.jpg
Foto: EUpravo zato/J.N.

Zaključak je da put do posla u Briselu nije samo svakodnevni stres, već i značajan gubitak vremena, koji bi mogao biti iskorišćen za posao, odmor ili privatni život.

Biciklizam u Holandiji donosi višestruke koristi

Poredeći podatke istraživanja SD Worx, o prosečnom vremenu koje zaposleni u Briselu provode na putu do posla, radnici u Holandiji na tu aktivnost troše 57 minuta dnevno.

Amsterdam
Foto: Album - Tolo Balaguer / Album / Profimedia

Ova razlika od 23 minuta u proseku, može pripisati gužvama u saobraćaju.

U Holandiji, biciklizam je duboko ukorenjen u svakodnevni život i čini značajan deo prevoza građana. Prema podacima, 36 posto Holanđana koristi bicikl kao najčešći način dolaska na posao, dok u gradovima poput Amsterdama taj procenat raste na 38 posto.

Na nacionalnom nivou bicikl čini 27 posto svih putovanja, što je znatno više u odnosu na Brisel, gde je učešće bicikala samo 7 posto.

Vožnja biciklom donosi brojne prednosti, poboljšava fizičko i mentalno zdravlje, smanjuje emisiju ugljen-dioksida i troškove prevoza, olakšava kretanje kroz gradske gužve i doprinosi kvalitetu života u urbanim sredinama.

Iskustvo Holandije pokazuje da dobro razvijena biciklistička infrastruktura i svakodnevna kultura korišćenja bicikla mogu značajno doprineti zdravijem, održivijem i efikasnijem urbanom saobraćaju.

(EUpravo zato.rs)