Finansijski influenseri ili finfluenseri - kako su poznatiji na društvenim mrežama, doživeli su meteorski uspon u poslednjih nekoliko godina.

Istraživanja Instituta Credit Karma kažu da trećina prišadnika generacije Z finansijske savete traži od influensera, posebno da TikTok-u. Taj trend je toliko porastao da je dobio i svoj naziv - FinTok.

Prema gorenavedenom istraživanju, 52 odsto odraslih u Ujedinjenom Kraljevstvu je reklo da su otvoreni za prihvatanje saveta za štednju sa društvenih mreža. Trendovi kao što su "planiranje budžeta naglas", "izazov 52 nedelje" i "vikend izazov bez potrošnje" su se izdvojili kao neki od najčešćih.

Finansijska pismenost nije teška - jednostavno vas nisu učili

Kao takvi, finfluenceri imaju puno prostora da istraže različite niše kada je u pitanju deljenje finansijskih saveta.

Vivian Tu (@iourrichbff) ima 2,5 miliona pratilaca na TikTok-u i pomaže ljudima da "usavrše svoje znanje o ličnim finansijama". Ona između ostalog govori o unapređenju karijere, investiranju, štednji i trošenju sa svrhom. Govoreći o tim temama, ona složene ekonomske koncepte prilagođava laicima.

"Prvo sam počela da pravim video snimke za svoje saradnike i prijatelje kojima su bile potrebne finansijske smernice. Želela sam da im pomognem, ali da pri tom ne gubim svoje vreme za pauzu na poslu. Ispostavilo se da je broj ljudi kojima su potrebne takve informacije mnogo veći nego što sam mislila", kazala je ona.

Žene, ljudi sa niskim primanjima i afro-amerikanci čine većinu njenih pratilaca.

"Mnogi danas postavljaju sadržaj o finansijama na internet, ali mnogo toga je senzacionalizovano. Savetovala bih svakog da proveri sve što čuje, čak i ako je od mene. Pronađite relevantan izvor i proverite ono što vam je rečeno u video snimku od 60 sekundi", kazala je ona.

Ona ističe da često kontroverzni video snimci često rade veoma dobro i dobijaju veću vidljivost zbog količine komentara koje dobijaju. Tako se potiskuju snimci sa zaista korisnim sadržajem, koji možda nije imao toliko gledalaca.

Mreža finansijskog uticaja u porastu

Od procvata FinToka, nekolicina influensera se smestila u određenu nišu, uglavnom oni koji su govorili o konceptima kao što su planiranje budžeta, finansijska nezavisnost, rano penzionisanje (FIRE) i još mnogo toga.

Ovaj uticaj nije ograničen samo na TikTok, ima ga i na društvenoj mreži X, gde je takođe veoma popularan.

Ravi Handa ima skoro 40.000 pratilaca na X-u i govori o pokretu FIRE. On je otišao u penziju pre nekoliko godina sa navršenih 39 godina. Njegov sadržaj je uglavnom usmeren na ljude u srednjim godinama koji su u višim poreskim razredima.

Međutim, kako ističe, opadanje interesovanja pratilaca je glavna briga za kreatore sadržaja. Većina ljudi pogleda samo naslov videa, a onda nastavi da skroluje. To je veliki izazov za kreatore koji se onda trude da osmisle što provokativniji sadržaj.

Da li se regulatori teže obračunavaju sa finfluencerima?

Iako se finansijskim influenserima pripisuje da su finansijsko znanje učinili dostupnijim, lakšim za razumevanje i zabavnijim, to je takođe dovelo do toga da regulatorna tela imaju više posla.

Nekoliko influensera je optuženo za upitnu radnu etiku i praksu, kao što je objavljivanje sponzorisanih postova, ali i nedovoljnu transparentnost o njima.

Mnogi finfluenseri takođe nemaju diplome. Neki finansijski influenseri takođe preporučuju rizična sredstva kao što su kriptovalute.

Mogućnost prevara i obmanjujućih informacija naglo je porasla poslednjih godina zbog poplave informacija dostupnih na mrežama.

Ovo je dovelo do toga da se britanska Uprava za finansijsko ponašanje (FCA) obračuna sa influenserima koji promovišu neovlašćene finansijske savete ili investicione šeme.

Laura Suter, direktorka ličnih finansija u AJ Bell-u, kaže da previše ljudi slepo veruje svemu što vide na društvenim mrežama.

"Ako angažujete poznatu ličnost da podrži proizvod, veća je verovatnoća da će se verovati postu. Ovo nije veliki problem ako se pretplatite na neku strimig platformu, ali ako svoju životnu ušteđevinu uložite jer je neko sa TV-a rekao da je ostvario impresivne povrate, to bi moglo nekome da promeni život", upozorava ona.

(M.A./EUpravo zato/Euronews.com)