Više neće moći kao do sada da zovu građane i nude proizvode: Francuska hoće da stane na put uznemiravanju i prevarama

Francuski parlament glasao je ove nedelje za zabranu poziva kompanija bez eksplicitne saglasnosti. Ali da li će to funkcionisati i kako mogu da se izbegnu prevarne i uznemiravanja firmi i kompanija koje putem poziva prodaju ili nude svoje proizvode i usluge?

Cecilia Fabiano/LaPresse / Shutterstock Editorial / Profimedia Čovek čita sadržaj sa mobilnog telefona

Svi znamo taj osećaj: telefon vam zvoni u džepu i vi se javljate, samo da bi neko pokušao da vam proda novu ponudu za internet i kablovske usluge ili probao da zakaže sastanak sa vama da bi vam predstavio novi model prečišćivača za vazduh.

Francuska je na dobrom putu da ovakvi pozivi za njene građane budu prošlost.

Naime, francuski parlament usvojio je nova pravila za zabranu neželjenih prodajnih poziva kompanija.

Dodat je kao amandman na zakon kojim se suzbija zloupotreba javnih subvencija, posebno u sektoru energetske obnove.

Šta je problem sa pozivima?

Prema istraživanju potrošačke grupe UFC-Kue Choisir, 97% francuskih potrošača kaže da ih nerviraju prodajni pozivi kompanija.

"Ekološka i socijalna grupa je pre svega nastojala da bude korisna u odbrani građana koji su žrtve neprihvatljivih prevara i , obmanjivanja i uznemiravanja koje su štetne za suštinsku transformaciju zemlje, posebno u smislu energetske trezvenosti", rekla je Delfin Bato, poslanica Ekološke generacije koja je unela ovaj amandman.

Predlog bi doveo do promene sadašnjeg sistema da potrošači moraju da odbiju da budu pozivani do toga da moraju da se prijave za odobrenje zakvih poziva.

Kompanije bi morale da dobiju eksplicitnu saglasnost klijenata da ih kontaktiraju u prodajne svrhe.

Predlog zakona tek treba da odobri Senat, ali postoji široka podrška.

Hoće li novi zakon smanjiti prevare?

Međutim, neki su skeptični da će to imati stvarnog efekta, posebno u smanjenju prevara.

Francuska je već uvela nekoliko mera za borbu protiv ovog problema.

2016. uspostavljena je besplatna usluga koja omogućava pojedincima da registruju svoje telefonske brojeve za blokiranje telemarketing poziva. Međutim, slaba primena znači da su mnoge kompanije nastavile da ignorišu pravila.

Pozivi iz određenih industrija, kao što je sektor energetske obnove, takođe su zabranjeni poslednjih godina, dok je telemarketing ograničen na period od ponedeljka do petka od 10 do 13 časova i od 14 do 20 časova.

Ipak, problem i dalje postoji.

"Problem nije u zabrani takvih pozivanja da bi se smanjile prevare, već u tome da znamo kako kol centri imaju informacije o našim kontaktima i zašto ih koriste na ovom nivou", rekao je za Euronews, francuski istražitelj onlajn prevara.

"Bez informacija o ljudima koje će zvati, ne mogu da nas kontaktiraju. Dakle, pitanje koje postavljam sebi je šta će se promeniti? Konkretno, hoće li kol centri prestati da zovu ljude preko noći? Ne, to nije zakon koji će to sprečiti", kazao je on.

U međuvremenu, postoje načini da se zaštitite od prevara.

Stručnjaci kažu da treba da budete oprezni prema svim pozivima koje primite, da nikada ne dajte svoje bankovne podatke ili PIN kodove preko telefona i da vodite računa o taktikama pritiska u kojima sagovornik kaže da dugujete novac ili da morate brzo da reagujete.

(M.A./EUpravo zato/euronews.com)