Beton, materijal koji već vekovima oblikuje naš svet, mogao bi uskoro da postane i izvor energije, zahvaljujući novom istraživanju Instituta za tehnologiju u Masačusetsu (MIT).
Istraživači MIT-a su razvili elektronski provodljivi ugljenični beton (ec³), kombinacijom cementa, vode, ultrafine karbonske čađi i elektrolita, stvarajući nanomrežu unutar betona sposobnu da skladišti i oslobađa električnu energiju.
To znači da bi zidovi, ploče i mostovi mogli da funkcionišu kao velike baterije.
Prema istraživanju objavljenom u časopisu "PNAS", optimizovani elektroliti i unapređeni procesi proizvodnje povećali su kapacitet skladištenja energije za deset puta u odnosu na prethodne verzije ec³ betona.
Dok je ranije za snabdevanje prosečne kuće dnevnom količinom energije bilo potrebno oko 45 kubnih metara materijala, sada je dovoljno oko 5 kubnih metara - što odgovara zapremini tipičnog zidnog elementa.
"Ključ održivosti betona leži u razvoju multifunkcionalnog materijala, koji integriše skladištenje energije, 'samopopravku' i trajno skladištenje ugljenika. Beton je već najkorišćeniji građevinski materijal na svetu, zašto ga ne bismo iskoristili za dodatne funkcije?", upitao je Admir Masic, glavni autor studije.
Beton funkcioniše kao superkondenzator i može da se integriše direktno u građevinske elemente, od zidova i podova do svodova i kupola, i trajaće koliko i sama konstrukcija. Nova verzija betona koristi organski elektrolit koji omogućava skladištenje više od 2 kilovat-sata po kubnom metru, dovoljno da napaja frižider tokom jednog dana.
Istraživači su takođe napravili minijaturni luk od ec³ betona koji istovremeno nosi težinu i napaja LED svetlo. Pod opterećenjem, svetlo blago treperi, što može ukazivati na potencijal za praćenje stanja konstrukcije u realnom vremenu.
"Najuzbudljivije je što smo materijal star koliko i civilizacija pokazali u potpuno novom svetlu. Beton sada može ne samo da podržava naše živote, već i da ih napaja", ističe Džejms Viver, koautor studije.
Ovaj napredak otvara mogućnosti za energetski autonomne zgrade, puteve koji mogu puniti električne automobile i infrastrukturu koja ne zavisi od eksternih izvora energije, čime se doprinosi tranziciji ka obnovljivim izvorima energije.
(EUpravo zato/Ekapija)