Više od polovine kompanija u svetu bile meta sajber napada: Srbija u vrhu po izloženosti pretnjama sa interneta

Gotovo 55 odsto ispitanih građana u globalnom istraživanju koje je sprovedeno i u Srbiji veruje da je bilo uhođeno putem primene neke od tehnologija. Na globalnom nivou, više od polovine firmi bile su meta sajber napada. Zašto se to događa?

MONDO/Stefan Stojanović

Svaka deseta kompanija štiti sve svoje desktop i laptop računare, a jedva osam odsto to isto radi sa poslovnim telefonima. Na taj način ostavljaju značajan prostor sajber kriminalcima da pronađu ulaz u infrastrukturu kompanije. 

Ovo je jedan od zaključaka sa konferencije za novinare kompanije Kaspersky koja je sprovela opsežno istraživanje na temu sajber bezbednosti.

Što se tiče Srbije, 55 odsto ispitanih građana u globalnom istraživanju koje je sprovedeno i u Srbiji, veruje da je bilo uhođeno putem primene neke od tehnologija.

Podaci kompanije Kaspersky ukazuju da su prema stepenu rizika od sajber pretnji koje dolaze sa interneta, korisnici u Srbiji rangirani na visokom devetom mestu.

Od nas je situacija lošija samo u Bosni i Hercegovini po ovom pitanju, kada govorimo o regionu.

Neslavno prvo mesto drži Grčka, gde je rizik onlajn napada najveći, čak 21,77 odsto (u Srbiji je 18,27 procenata).

Podaci istraživanja su se bavili i koliko često je web anti-virus bio aktiviran na mašinama korisnika ove kompanije, a rezultati ukazuju na stepen rizika od infekcija kojima su računari izloženi i govore o stepenu agresivnosti okruženja kojem su izloženi.

Statistika je obuhvatila samo fajlove iz kategorije malvera.

Broj novodetektovanih uzoraka malvera u 2024. godini porastao je za 14 odsto na 467.000 uzoraka dnevno, dok Kaspersky beleži umereni rast gotovo svih tipova pretnji i u Srbiji.

Posebno je uvećan broj otkrivenih rensomvera (71,6 odsto više detekcija nego prethodne godine) i šestostruko veći broj finansijskog i bankarskog malvera, usmerenog na bankarske podatke korisnika, bankomate ili POS terminale.

Blagi pad registrovan je samo u broju RDP napada (takozvani Remote Desktop Protocol koji omogućava povezivanje sa drugim računarima), koji se odnose najviše na zaposlene koji rade na daljinu.

"Ovakvi podaci samo potvrđuju da smo, prethodnih godina, sa pravom upozoravali da naše tržište postaje jednako privlačno sajber kriminalcima kao i ostala globalna tržišta. Digitalna transformacija i sve veća oslonjenost na online servise i kupovinu koja nam donosi brojna olakšanja u svakodnevnom funkcionisanju, postavlja pred korisnike interneta iz naše zemlje potrebu za povećanim oprezom i informisanošću kako bi ostali bezbedni, a u slučaju kompanija i donosi potrebu adekvatne zaštite kompanijske infrastrukture", komentarisao je Dragan Davidović, generalni direktor kompanije Kaspersky za istočnu Evropu.

Korisnici SubsCrab aplikacije u Srbiji odvajaju 784 evra na pretplatu za online servise, i to za prosečno 7,5 takvih servisa po osobi, među kojima prednjače YouTube Premium, Spotify, iCloud+, Netflix i Google One.

Ovo je vrlo malo ispod globalnog proseka od 895 izdvojenih evra za 12 takvih servisa.

Uhođenje putem novih tenologija

Istraživanje sprovedeno u martu ove godine, na uzorku od preko 1000 ispitanika, pokazalo je da su i zloupotrebe savremenih tehnologija česte. Naime, 55 odsto ispitanika potvrdilo da je bilo, ili veruje da je bilo, uhođeno putem primene neke od tehnologija.

Kada se to razloži od ukupnog broja odnosi se na: 15 odsto korišćenjem aplikacije na telefonu, osam odsto kroz neovlašćen pristup web kameri i sedam odsto kroz laptop aplikaciju.

Više od petine ispitanika, ili tačnije - 21 odsto, potvrdilo je da je iskusilo neki oblik uznemiravanja od osobe sa kojom su u romantičnoj vezi, bilo da je reč o slanju neželjene imejl poruke (osam odsto), slikanju ili snimanju bez dozvole (sedam odsto), fizičkom uhođenju (pet odsto), preuzimanju naloga na društvenim mrežama (četiri odsto) ili instalaciji stalkerver programa.

Koliki je trošak kompanija za sajber napade?

Istraživanje koje je kompanija Kaspersky sprovela u oktobru ove godine na 27 tržišta širom sveta, pokazalo je veoma ozbiljnu statistiku kada su u pitanju kompanije.

Naime, više od polovine (51 odsto) bilo je žrtva sajber napada i svaka peta kompanija (19 odsto) imala je i iskustvo curenja podataka.

„11 odsto velikih kompanija imalo je i curenje podataka prilikom sajber napada, to je bio znatno češće slučaj sa sektorom malih i srednjih preduzeća - 28 odsto. Troškovi izazvani samo jednim napadom je za 65 odsto najvećih kompanija uveliko prelazio iznos od dva miliona dolara", naveo je Davidović.

Ni za mala i srednja preduzeća taj trošak nije bio mali, jer je dve trećine firmi imalo je troškove koji prevazilaze 50.000 dolara.

Gotovo sve kompanije koje su iskusile sajber napad (99 odsto) prijavilo je smetnje u aktivnostima u različitim sektorima :42 odsto u komunikaciji, 40 odsto u marketing automatizaciji, 35 u podršci klijentima, 32 odsto u razvoju proizvoda ili proizvodnji.

S druge strane, samo deset odsto kompanija štiti sve svoje korporativne i desktop računare, a samo osam odsto to radi sa svim poslovnim mobilnim telefonima, ostavljajući prostor sajber kriminalcima da pronađu ulaz u infrastrukturu kompanije.

(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)