Od novina koje bi završile na otpadu, oni prave OLOVKE! Otkrivamo kako je ovaj ekološki proizvod osvojio Evropu

Fabrika iz Smederevske Palanke, New Pen, za samo dve godine, uspela je da spasi gotovo 600 stabala od seče, proizvodnjom 100 odsto ekoloških olovaka od pročitanih i nepročitanih novina.

Ustupljene fotografije/New Pen

Svake godine iseče se oko 82.000 stabala za potrebe proizvodnje olovaka, i od njih se godišnje napravi oko 14 milijardi primeraka.

S druge strane, samo jedna tona recikliranog papira spasi 24 stabala.

Ako se držimo računice koji nam daje statistika, fabrika iz Smederevske Palanke, New Pen, za samo dve godine, uspela je da spasi gotovo 600 stabala drveta proizvodnjom 100 odsto ekoloških olovaka od pročitanih i nepročitanih novina.

Tu njihovu ideju prepoznala je i podržala EU kroz projekat "EU za zelenu agendu u Srbiji".

Pored toga što je ekološka, ova ideja je i ekonomski održiva, i jedno je od 16 inovativnih rešenja koje je Evropska unija prepoznala kao dobre za zelenu tranziciju.

"Mislim i živim ekološki"

"Ja i mislim i živim ekološki. Ovo što proizvodimo je samo deo mojih principa kako da živim u skladu sa prirodom i da čuvam životnu sredinu", započinje svoju priču za EUpravo zato Dragan Marković, izvršni direktor New Pena.

Kroz šalu kaže da zbog tih svojih principa dugo nije želeo da vozi auto, kako ne bi zagađivao životnu sredinu. Ipak, zbog posla kojim se bavi, podlegao je pritiscima i nabavio jedan.

O tome kako je sa svojim timom došao na ideju da pravi olovke od novina, Marković kaže:

"Ideja je bila da i u našoj zemlji koja nije bogata, ali u njoj žive ekološki osvešćeni ljudi, ponudimo proizvod koji nije skup, a vremenom smo dokazali da ekološki ne mora da znači skupo".

Hteli su da se bave nečim čega nema u Srbiji, a došli su do idejnog rešenja koje se ne postoji nigde u Evropi.Tako su počele da se prave olovke od novina, od kojih sada 95-97 posto proizvodnje ode na strana tržišta.

Ustupljene fotografije/New Pen 

Proces proizvodnje

Proces izrade ovih olovaka je prilično složen i zahtevan. Počinje nabavkom novina. Veći deo olovaka se pravi od remitende, nepročitanih novina koje se ne prodaju, a koje firma otkupljuje od trafika, iz prodavnica. Pročitane novine dobijaju od ljudi, prijatelja, komšija ili iz kafića.

"Prvi korak je da te novine složimo kako bi se mogle iseći na šlajfne iste dužine kako bi i sve olovke bile iste debljine, što je u našem slučaju 7mm. Zatim sledi najsporiji deo izrade, a to je ručno ugrađivanje grafita u svaku olovku. Potom se novine i grafiti rolaju na automatskim i poluautomatskim mašinama, od kojih smo neke sami pravili, neke modifikovali. Zatim ide sušenje, prirodno, na vazduhu jer smo kupili peći koje suše olovke, ali smo zaključili da značajno troše električnu energiju, pa smo se i tu vratili prirodnom rešenju. Dužina sušenja traje maksimalno dva dana, a zavisi od godišnjeg doba. Zatim na red ide sečenje olovaka, a zatim i njihovo rezanje i to rezačem koji smo sami napravili. You Tube nam je dao ideju, a u saradnji sa jednom majstorskom radionicom, uspeli smo da napravimo ozbiljnu mašinu. Kada se svi procesi završe, na redu je kontrola kvaliteta svake olovke i bojice i njihovo pakovanje u kutije. Ovim procesom ručnog lepljenja može da se napravi od 2.500 do 3.500 komada dnevno.

Ustupljene fotografije/New Pen 

Podrška EU

Međutim, zahvaljujući EU koja je prepoznala vrednost ove ideje, New pen je dobio sredstva u okviru projekta "EU za zelenu agendu u Srbiji".

Ovim sredstvima su izradili dve nove automatske mašine koje će ubrzati proces proizvodnje i, kako se Marković nada, utrostručiti njihovu količinu.

"Novac nam je bio poterban za unepređenje proizvodnje jer naši proizvodi su prepoznati na evropskom tržištu, a zbog procesa rada morali smo čak i da otkažemo nege angažmane. Radili smo na jednoj mašini, kao što sam rekao, a sada smo uz pomoć ovih sredstava izradili još dve. Danas smo bili na testu tih novih mašina i one su spremne za rad", kaže Marković.

Projekcije kažu da će rad biti tri puta brži, ali kako napminje, firma se ipak prvenstveno brine o zaposlenima i njihovim mogućnostima i kapacitetima.

"Ne možete na čoveka da računate isto u prvom i u osmom satu njegovog rada. Ali, da, negde smo projektovali da bi nam proizvodnja mogla biti utrostručena", napominje on.

Promocija i izvoz

U međuvremenu, firma je radila na još nekim inovativnim proizvodima, a po drugi put je svoj asortiman izlagala na velikom Nemačkom sajmu u Nirmbergu „Insights x".

"Mi smo se na tom sajmu 2022. predstavili na malom štandu od svega šest kvadrata. Prošle godine smo uzeli veći štand od 17 kvadrata i predstavili postojeći asortiman, olovke i boljice, ali i novitete", pojašnjava on.

Od noviteta, ova firma se pohvalila i bojicama čiji trag može da se obriše običnom gumicom, bojicama koje imaju dve boje na jednom grafitu i mat olovkama koje ne daju odsjaj,  namenjenim umetnicima.

Ustupljene fotografije/New Pen 

"S obzirom da imamo saradnju sa Ženskim centrom iz Užica, predstavili smo i našu ekološku pernicu, obične pernice, torbu za šoping, ranac za fizičko vaspitanje. Takođe smo predstavili lepak na bazi brašna i vode koji i sami koristimo u proizvodnji", nastavio je Dragan.

Poslovanje firme je usmereno ka izvozu i veći deo asortimana ode na strana tržišta.

"Prvo smo osvojili Nemačku, od prošle godine i Severnu Makedoniju, Mađarsku, Grčku, sve zemje Beneluksa, Austriju. Takođe, imamo distributera iz Rumunije koji će nam raditi Rumuniju, Bugarsku, Moldaviju i Ukrajinu. Od ove godine krećemo i sa Poljskom. Prepoznati smo kao ekološka firma u Evropi, ne samo načelno, već i suštinski", navodi on.

Da se trude da sve bude iskoristivo, ekološki, ekonomično, pokazuje i činjenica da svoje proizvode pakuju u već korišćene kutije na koje lepe barkod i ime.

"Trudimo se da, pored ekologije budemo i ekonomski održivi", poručuje on.

Na ovaj način, kako Dragan kaže, promoviše se, osim ovih proizvoda, i naša zemlja. O njihovim proizvodima pisali su i priloge pravili i neki strani mediji, a posebno je ponosan jer doprinosi pozicioniranju naše privrede na ekološkoj mapi Evrope.

Razgovor sa nama Marković je zaključio ovako:

"Sve bi se moglo staviti u jednu rečenicu - Ekologija je naša ideologija", a da svi mi, bar delom, mislimo kao Dragan Marković i njegove kolege, planeta bi svakako bila čistija, zelenija i zdravija za život.

Inače, Projekat "EU za Zelenu agendu u Srbiji" uz tehničku i finansijsku podršku Evropske unije i u partnerstvu sa Ministarstvom zaštite životne sredine, sprovodi UNDP u saradnji sa ambasadom Švedske i Evropskom investicionom bankom (EIB), uz dodatna finansijska sredstva koja su obezbedile vlade Švedske, Švajcarske i Srbije.

Konkurs za inovativna rešenja za zelenu tranziciju srpske privrede, objavljen je u februaru 2023. godine, i biće otvoren do kraja 2026. godine, sa ciljem da podrži inovativna rešenja u svih pet oblasti Zelene agende za Zapadni Balkan.

(M.A./Eupravo zato)