Ubrzavanje tranzicije sa klasičnih na e-vozila: Evo kako to rade Britanci

Britanci, kao i ostatak Evrope, žure da transformišu auto-industriju i da sprovedu što bržu elektrifikaciju. Žele da uvere potrošače da je ulaganje u električna vozila dobra investicija, dok vlada radi na infrastrukturi i obezbeđivanju više punjača.

Punjenje električnog automobila Foto: nrqemi / Shutterstock.com

Kako je početkom ove godine saopštila vlada Velike Britanije, izdvojeno je više od 2,3 milijarde funti za proizvođače i potrošače da pređu na vozila sa nultom emisijom, a ceo posao žele da završe prvi, do 2030. godine.

Evropska komisija je pre dve godine dala konačno odobrenje za obaveznu primenu nulte stope emisija novih automobila i kombija od 2035. godine. Ali, kako piše portal Automotoshow, ne radi se o potpunoj zabrani jer propisi nalažu nultu emisiju CO2, a ne apsolutnu zabranu tehnologije s unutrašnjim sagorevanjem.

U teoriji, ovo ostavlja prostor za ugljenično neutralna goriva, ali je malo verovatno da će sintetička goriva ili vodonik preuzeti igru u tako kratkom vremenskom roku.

Samim tim, sve će rezultirati efektivnom zabranom prodaje novih automobila sa benzinskim i dizel motorima u 27 zemalja članica EU. Prošle nedelje je Evropska komisija, izvršni organ EU, potvrdila svoju posvećenost cilju koji je prvi put najavljen pre mnogo godina, a to je da od 2035. više neće moći da se kupe vozila sa SUS motorima. Pre nego što se to dogodi, emisija će morati da se smanji za 55 odsto do kraja ove decenije.

Ipak, stvari bi se ipak mogle promeniti.

"Komisija će takođe ubrzati rad na pripremi predviđene revizije Uredbe o standardima CO2 za automobile i komercijalna vozila", navodi Automotoshow.

Strogi zahtevi u proizvodnji

Japanski proizvođač automobila Nisan jedan je od najvećih poslodavaca u Velikoj Britaniji i upravlja najvećom fabrikom vozila na ostrvu u Sanderlendu.

To je ovoj auto-kompaniji dalo za pravo da upozori na prestroge zahteve za proizvodnju električnih vozila i na rizike koje oni donose u budućnosti.

Kao odgovor na ovo upozorenje, kako prenosi portal Electrive, britanski poslovni sekretar Džonatan Rejnolds rekao je za Times da je dogovorena značajna promena politike.

"Učinićemo sve što možemo da osiguramo da Nisan ima sigurnu dugoročnu budućnost u Velikoj Britaniji, vodeći računa da poslovno i regulatorno okruženje to podržavaju", rekao je on.

Istakao je da vlada misli da ne može doći do napretka u ostvarenju ciljeva oko nulte emisije i energetske tranzicije zatvaranjem radnih mesta u zemlji.

Times vidi ove izjave kao snažan pokazatelj da će laburistička vlada ublažiti "ZEV mandat", odnosno ključnu regulativu koja oblikuje buduću automobilsku sliku.

Naime, u skladu sa strategijom vlade Ujedinjenog Kraljevstva da se nulta emisija sprovede do 2050. godine, fokus je na ubrzavanju tranzicije na vozila sa nultom emisijom za automobile i kombije.

Prema sadašnjim pravilima, proizvođači originalne opreme moraju da ostvare 28 odsto prodaje električnih automobila ove godine, a oni koji to ne urade suočavaju se sa velikim kaznama.

Rejnoldsove izjave prate fazu konsultacija u Velikoj Britaniji koja je trajala nekoliko nedelja, a koja se fokusirala na planirano ukidanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem u ovoj zemlji do 2030. i mandat ZEV-a.

Na ovaj način laburistička vlada je želela da posebno uključi britansku automobilsku industriju u pitanje kako se može postići postepeno ukidanje novih benzinskih i dizel vozila do 2030. godine.

Pre pet godina, vlada pod vođstvom Borisa Džonsona odlučila je da zabrani proizvodnju novih vozila na fosilna goriva već od 2030.

Bivši britanski premijer Riši Sunak je potom odložio planirani datum ukidanja na 2035, navodeći kao razlog visoke troškove za porodice i mala preduzeća.

Samo nekoliko dana kasnije, međutim, vlada je saopštila da namerava da se drži ranije utvrđenog mandata ZEV-a, koji predviđa strožije godišnje kvote prodaje.

Novi zaokret je tada došao pod laburistima 2024. godine, što je partija već najavljivala tokom predizborne kampanje da će vratiti prvobitni rok, to jest 2030. godinu, ako pobedi.

Na kraju, u Velikoj Britaniji potražnja za električnim automobilima trenutno nije tako jaka kao što se očekivalo, a jedan od razloga je i globalna, latentna kriza u auto-industriji.

S obzirom na okolnosti, usporavanja i prilagođavanja željama kompanije, pet odnosno deset godina do zabrane proizvodnje vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem deluje  kratko da se ovaj megalomanski posao sprovede u praksi.

(EUpravo zato/biznis.rs)