Energetska tranzicija, koja podrazumeva prelazak sa fosilnih goriva na obnovljive izvore energije, ključna je u borbi protiv globalnog zagrevanja i klimatskih promena.
S obzirom na sve veće posledice klimatskih promena, poput ekstremnih vremenskih nepogoda i podizanja nivoa mora, smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte postaje neophodno.
Fabrika električnih automobila Reno u mestu Due u Francuskoj zato, kao i fabrike slične njoj, predstavlja važnu tačku u procesu transformacije automobilskog sektora prema održivoj mobilnosti i energetskoj tranziciji, i to ne samo u ovoj zemlji.
Ova fabrika je deo šire strategije Reno grupe za prelazak na električna vozila, u skladu sa ambicioznim ciljevima smanjenja emisije ugljen-dioksida i postizanja energetske efikasnosti.
U okviru medijske posete Francuskoj, sa temom energetika, Puls Evrope je poveo EUpravo zato u ovu fabriku, gde smo imali prilike da vidimo i čujemo šta je ključno za proizvodnju 100 odsto električnih automobila, upravo u kontekstu dekarbonizacije sektora i energetske tranzicije.
Proces proizvodnje
Fabrika u Dueu je specijalizovana za proizvodnju 100 odsto električnih vozila i tu se proizvode najnoviji modeli električnih automobila, uključujući popularni Renault Megane E-Tech Electric ili Reno 5 koji su nam predstavili naši domaćini.
Proces proizvodnje u ovoj fabrici je visoko automatizovan, to jest robotizovan i koristi najsavremeniju tehnologiju. Uključuje robotizovane linije za montažu, kao i korišćenje ekološki prihvatljivih materijala i tehnika.
Velika pažnja posvećuje se energetskoj efikasnosti same fabrike, sa ciljem da se smanji emisija CO2 tokom proizvodnje.
Kapacitet proizvodnje i broj proizvedenih automobila
Zanimljivo je bilo videti da u ovom pogonu radi 200 zaposlenih i oko 900 robota. U dve smene u toku jednog dana sa trake siđe 520 novih električnih automobila, što znači da se ovde svakog minuta proizvede po jedno vozilo.
Samo prošle godine u fabrici je napravljeno 100.000 električnih automobila.
Održiva mobilnost i energetska tranzicija
Fabrika u Dueu se, kako su nam pojasnili njeni predstavnici, a naši domaćini, uklapa u širi okvir energetske tranzicije i razvoja održive mobilnosti, što je danas jedan od najvažnijih ciljeva u automobilskoj industriji.
Fokusirana je na smanjenje emisija ugljen-dioksida kroz prelazak sa vozila sa unutrašnjim sagorevanjem na električna vozila, koja imaju nulte emisije tokom vožnje, što je od esencijalnog značaja za smanjenje zagađenja vazduha u urbanim sredinama i smanjenje zavisnosti od fosilnih goriva.
Due takođe prati načela kružne ekonomije, sa fokusom na reciklažu i ponovnu upotrebu materijala, što doprinosi smanjenju otpada.
Održiva mobilnost nije samo pitanje proizvodnje automobila, već i celokupnog ekosistema vezanog za električna vozila, a u tom smislu, ova fabrika takođe igra važnu ulogu u širenju infrastrukture za električna vozila, kao što su punjači za električna vozila, čime se olakšava prelazak na električnu mobilnost širom Evrope.
Značaj za budućnost
Prema rečima naših domaćina, ovo postrojenje predstavlja važno uporište u širenju električne mobilnosti u Evropi.
Sa svakim novim modelom koji izađe iz fabrike, kompanija doprinosi smanjenju emisija, povećanju energetske efikasnosti i stvaranju održivih transportnih rešenja.
Projekat je u skladu sa strategijama Evropske unije o smanjenju emisija CO2 i prelasku na održivu mobilnost, čineći kompaniju veoma važnim igračem u energetskoj tranziciji automobilskog sektora.
U budućnosti, fabrika bi mogla da proširi proizvodnju u skladu sa rastućim zahtevima za električnim vozilima, kao i da se uključi u razvoj novih tehnologija baterija, čime bi postala još važniji centar za inovacije u automobilskoj industriji, kazao je novinarima iz Srbije Filip Farž, regionalni predstavnik Direkcije za javne poslove Renoa.
"Svi ekosistemi moraju biti usklađeni, što podrazumeva i infrastrukturne projekte za poboljšanje sektora. U Francuskoj, kao i u ostatku Evrope, potrebno je obezbediti potrebnu infrastrukturu za širenje električne energije, koja još uvek nije u potpunosti razvijena, kao ni infrastruktura za električna vozila. Takođe, potrebno je razviti flotu električnih vozila, jer ona predstavljaju ključni faktor za prelazak na održivu mobilnost", naveo je Farž.
Prema njegovim rečima, sa 100 odsto električnom proizvodnjom, prema planovima i ciljevima Francuske, kao i ostatka Evrope, treba da se razvije celokupan ekosistem električnih vozila. Na prvom mestu, u blizini Denkerka, u Francuskoj, nalazi se gigafabrika baterija AESC, koja će obezbediti baterije za vozila proizvedena u ovom regionu. Takođe, u Denkerku se nalazi još jedna gigafabrika baterija, Vercor, koja će proizvoditi baterije za Reno grupu. Osim toga, postoje još dve fabrike baterija u Evropi, u Poljskoj i u Velikoj Britaniji i ove fabrike su ključne za proizvodnju baterija, pri čemu se 75 odsto proizvodnje u tim fabrikama nalazi u radijusu od 300 km od fabrike u Dueu", pojašnjava Farž.
Inače, prema nacionalnoj strategiji do 2035. Francuska bi trebalo da u potpunosti pređe na korišćenje vozila s električnim pogonom, a to znači, da se, po planu, posle toga više neće proizvoditi automobili koji koriste fosilna goriva.
(M.A./EUpravo zato)