Uskoro na putevima Hrvatske i Slovenije još punjača za električna vozila: Potez vredan 200 miliona evra

Slovenački Petrol planira da instalira sisteme za punjenje baterija električnih vozila na 35 lokacija na domaćem tržištu i u Hrvatskoj. Uredba o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR) stupila je na snagu aprila ove godine u Evropskoj Uniji i donela brojne obaveze za Hrvatsku, a propis će biti na snazi sve dok udeo električnih vozila u EU ne dostigne 15 odsto.

John Walton / PA Images / Profimedia

Slovenački Petrol planira da instalira sisteme za punjenje baterija električnih vozila na 35 lokacija na domaćem tržištu i u Hrvatskoj. Projekat je vredan 17,5 miliona evra, a EBRD mu je odobrio kredit od 9,5 miliona evra.

Evropska banka za obnovu i razvoj je saopštila da je dala zeleno svetlo za kredit od 9,5 miliona evra sa prvenstvom isplate za ovu kompaniju,a namenjen je programu za instaliranje punjača za električna vozila, piše portal balkangreenenergynews.com.

Hrvatska će u punjače za električna vozila uložiti 200 miliona evra

U Hrvatskoj se očekuju investicije od najmanje 200 miliona evra u punjače za električna vozila, izjavio je nedavno Dino Novosel, predsednik novoformirane Grupacije operatora mreža punionica za električna vozila Hrvatske gospodarske komore (HGK).

Uredba o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR) stupila je na snagu 13. aprila u Evropskoj Uniji i ona donosi brojne obaveze za Hrvatsku.

Šta propisuje uredba AFIR?

Uredba AFIR postavlja nacionalno obavezujuće ciljeve koji propisuju koliko koja članica Evropske unije mora da postavi stanice za punjenje električne energije i ostalih alternativnih goriva za laka i teška vozila.

Deo ciljeva se postavlja prema broju električnih i hibridnih automobila sa mogućnošću punjenja električnom energijom (plug-in hibridi), a deo obavezuje članice da postave stanice za punjenje na strateškim koridorima.

Prvi deo AFIR uredbe obavezuje članove da postave stanice za punjenje u ekvivalentu snage 1,3 kW za svako registrovano potpuno električno vozilo i 0,8 kW snage za svaki plug-in hibrid. Krajem svake godine, ovaj uslov mora da se ispuni u skladu sa rastom broja registrovanih električnih i plug-in hibridnih vozila.

Kako navodi HGK, propis će biti na snazi sve dok udeo električnih vozila u EU ne dostigne 15 odsto, što je za Hrvatsku oko 200.000 vozila.

Uredba obavezuje članice EU da do 2025. osiguraju e-punjače za privatna električna vozila na svim glavnim putevima na svakih 60 kilometara, a za teška teretna vozila do 2030.

Do 2030. neophodno je da Hrvatska osigura dodatnih 100-150 MW e-punjača

Cilj uredbe je i da se do kraja 2027. punjačima za laka električna vozila opremi barem 50 odsto saobraćajnica koje se povezuju s koridorom TEN-T, a do kraja decenije sve.

Do 2030. neophodno je da Hrvatska osigura dodatnih 100 do 150 MW e-punjača kako bi ispunila zahteve iz Uredbe, a trenutno ima kapacitet od oko 20 MW.

Formiranje Grupacije operatora mreža punionica za električna vozila HGK dolazi u trenutku kada su pred Hrvatsku postavljeni ambiciozni ciljevi za uspostavu kritične infrastrukture za punjenje električnih vozila, rekao je Novosel.

Ulaganja će doprineti ostvarenju cilja Hrvatske u podizanju udela obnovljivih izvora energije u saobraćaju, a prema njegovim rečima, radi se o investicionom ciklusu od minimalno 200 miliona evra do 2030, što proizlazi iz nedavno usvojene AFIR uredbe.

Ta ulaganja će, prema njegovim rečima, doprineti ostvarenju cilja Hrvatske u podizanju udela obnovljivih izvora energije u saobraćaju sa postojećih tri odsto na minimalno obavezujućih 21 odsto.

Udeo obnovljivih izvora energije u saobraćaju na nivou EU je bio 9,6 odsto u 2022. EU je postavila cilj od 29 odsto za 2030. godinu.

(M.A./EUpravo zato/balkangreenenergynews.com)