Danske vlasti ispituju kako da otklone bezbednosni propust otkriven u stotinama kineskih električnih autobusa koji omogućava njihovo daljinsko isključivanje.
Istraga je pokrenuta nakon što su saobraćajne vlasti u Norveškoj, gde su takođe u upotrebi autobusi kineskog proizvođača Yutong, otkrile da dobavljač ima daljinski pristup softveru i kontrolnim sistemima vozila što bi u teoriji moglo da se iskoristi za isključivanje autobusa čak i dok su u vožnji.
Zbog zabrinutosti za sigurnost, norveški javni prevoznik Ruter testirao je dva autobusa u izolovanom okruženju. Direktor kompanije, Bernt Reitan Jensen, rekao je:
"Testovi su pokazali rizike na koje sada moramo da reagujemo. Obavestili smo nacionalne i lokalne vlasti, koje moraju preduzeti dodatne mere na državnom nivou".
Utvrđeno je da bi se mogućnost daljinskog isključivanja mogla sprečiti vađenjem SIM kartica iz autobusa, ali to za sada nije učinjeno jer bi isključilo i druge važne sisteme.
Ruter najavljuje strože bezbednosne uslove u budućim nabavkama. Jensen upozorava da to mora da se reši pre dolaska nove generacije autobusa, koji bi mogli biti još "povezaniji i teži za zaštitu".
Skoro 500 kineskih e-autobusa
U Danskoj, najveći javni prevoznik Movia koristi 469 kineskih električnih autobusa, od čega je 262 proizveo Yutong. Operativni direktor Movije, Jepe Gard, kaže da je tek prošle nedelje obavešten da "električni autobusi, kao i električni automobili, mogu biti daljinski isključeni ako imaju pristup internetu kroz softver".
"Ovo nije problem samo kineskih autobusa. To je problem svakog vozila ili uređaja koji koristi kinesku elektroniku".
Danska agencija za civilnu zaštitu navodi da nema dokaza da je iko do sada ugasio autobus na daljinu, ali upozorava da vozila imaju podsisteme povezane na internet i senzore (kamere, mikrofone, GPS), koji mogu biti iskorišćeni za narušavanje rada.
Yutong je saopštio da poštuje sve zakone i propise zemalja u kojima posluje, te da se podaci o vozilima u EU čuvaju u Amazonovom data centru u Frankfurtu. Kompanija tvrdi da se podaci koriste isključivo za održavanje i unapređenje vozila, da su šifrovani i da im niko ne može pristupiti bez odobrenja klijenta.
Međutim, Tomas Roden iz danskog udruženja China-Critical Society kaže da je problem u mnogo širem oslanjanju Danske na Kinu.
"Reagovali smo prekasno. Ne možemo biti zavisni od države koja ima potpuno drugačije vrednosti od naših".
On dodaje da, dok Danska pokušava da ojača otpornost zbog navodnih hibridnih napada Rusije, "nije baš otporno ako smo potpuno zavisni od Kine".
(EUpravo zato/Gardijan)