Nakon sastanka u Hamburgu zvanično je započet projekat BREEZE (Berth Electricity for Zero Emission in Ports) u kome učestvuje i Agencija za upravljanje lukama iz Srbije.
Projekat se sprovodi u okviru programa Interreg Europe.
BREEZE okuplja devet partnera iz osam evropskih zemalja i trajaće četiri godine.
Njegov glavni cilj je podrška uvođenju i snabdevanju plovila električnom energijom sa obale (Onshore Power Supply – OPS) u evropskim lukama, što će omogućiti brodovima da se priključe na električnu mrežu tokom boravka u luci, umesto da koriste fosilna goriva.
"Učestvovanjem u projektu BREEZE, aktivno se doprinosi energetskoj tranziciji i unapređenju održivosti lučke infrastrukture u Srbiji, u skladu sa evropskim standardima i ciljevima zaštite životne sredine", navode iz agencije.
Kroz razmenu iskustava, studije i razvoj strategija, BREEZE će pomoći u poboljšanju postojećih i oblikovanju budućih politika za pripremu luka za OPS do 2030. godine. To će doprineti smanjenju emisija ugljen-dioksida i štetnih gasova koje plovila ispuštaju dok su usidreni u luci, ističe se u saopštenju.
Kako smanjiti zagađenje koje ispuštaju brodovi?
Smanjenje zagađenja sa brodova ključni je deo paketa Evropske komisije "Spremni za 552 čiji je zadatak da se smanje emisije gasova sa efektom staklene bašte za 55 odsto do 2030. godine.
Iako se često zanemaruje, pomorski saobraćaj ima značajan udeo u emisijama EU i zato postoji sve veći pritisak da bude što održiviji.
EU stoga uvodi ključne propise kojima želi da učini brodsku plovidbu čistijom:
- FuelEU pomorska regulativa: promoviše upotrebu obnovljivih i niskougljeničnih goriva u pomorstvu
- Direktiva AFIR (Regulativa o infrastrukturi za alternativna goriva): zahteva od luka širom EU da postave infrastrukturu za čistu energiju, poput napajanja sa kopna (OPS)
- OPS, poznat i kao napajanje sa obale (Shore-Side Electricity - SSE), omogućava brodovima da se priključe na elektroenergetsku mrežu dok su usidreni, umesto da sagorevaju fosilna goriva.
Počevši od 2030. godine, mnoge luke u EU biće obavezne da ponude ovu čistiju energetsku alternativu.
Koji su izazovi OPS-a?
OPS je još nov i često skup metod, posebno za luke koje zahtevaju značajnu nadogradnju.
Veliki izazov je kapacitet mreže jer je potrebno obezbediti dovoljno struje za napajanje usidrenih brodova. To nije pitanje samo za luke, već i izazov za nacionalnu infrastrukturu, jer se one često oslanjaju na regionalne ili državne mreže koje možda treba proširiti kako bi zadovoljile potražnju.
Fosilna goriva i dalje su jeftinija od električne energije, što obeshrabruje brodske operatere da pređu na novi sistem.
Iz svih tih razloga je osmišljen projekat BREEZE.
Kakva je uloga projekta BREEZE?
Na ovaj način se iskustva i primeri dobre prakse dele između regiona kroz radionice i okrugle stolove, a organizovaće se i posete različitim lokacijama.
- Istražuju se tehnička i ekonomska rešenja za postavljanje i rad infrastrukture OPS-a.
- Ispituju se finansijski alati kako bi električna energija postala privlačnija u odnosu na fosilna goriva
- Poboljšavaju se postojeći instrumenti politike Evropskog fonda za regionalni razvoj (ERDF) i pomaže se u oblikovanju budućih politika za čistije luke
Kroz podsticanje saradnje između lučkih uprava, energetskih dobavljača i donosioca odluka, BREEZE pomaže u postavljanju temelja za budućnost u kojoj će čista energija biti standard u lukama širom Evrope, a cilj je jasan: smanjiti brodske emisije dok su plovila još u lukama kako bi one bile održivije.
Ideja je da se čitav proces pokrene i pre nego što EU regulative to budu zvanično zahtevale.
(EUpravo zato/Interregeurope.eu)