Putovanje železnicom kroz Evropu postaje sve popularniji način da turisti dožive prirodu, kulturu i istoriju na poseban način. Mnoge zemlje u Evropi prepoznale su potencijal starih i panoramskih železničkih ruta, pretvarajući ih u atraktivne turističke destinacije.
Ove vožnje nisu samo prevoz, već i nezaboravno iskustvo koje povezuje ljude sa jedinstvenim pejzažima i lokalnim tradicijama, ali i način koji državi donosi zaradu i put ka zaštiti životne sredine i zagađenja.
Kroz pažljivo očuvane istorijske pruge, panoramske rute i nostalgične vožnje, Evropa danas nudi najuzbudljivije železničke ture koje spajaju prirodne lepote, kulturno nasleđe i održivi turizam.
"Glacier Express" jedna je od najpoznatijih panoramskih železničkih tura u Evropi i omiljena destinacija turista i ljubitelja prirode. Ovaj osmočasovni voz povezuje Cermat i Sent Moris, prolazeći kroz spektakularne alpske predele, preko 291 mosta i kroz 91 tunel.
Putnici uživaju u udobnim panoramskim vagonima sa velikim staklenim prozorima koji pružaju nezaboravne poglede na planinske vrhove, doline i šumske predele. Interesovanje za ovu rutu je konstantno visoko, naročito tokom letnje i zimske sezone.
Britanski "Jacobite Steam Train" poznat kao "Hari Poter voz"m zbog svojih scena snimanih na Glenfinan vijaduktu, nudi jedinstvenu nostalgičnu vožnju kroz srce Škotske.
Ova parna lokomotiva putuje od Fort Vilijama do Malaiga, prolazeći kroz dramatične pejzaže i bajkovita sela. Tura je veoma popularna među turistima koji žele da iskuse autentični duh škotske istorije i prirode, a kapaciteti se često brzo popunjavaju tokom cele godine. Osim što je atrakcija zbog pejzaža, vožnja je i prilika za uživanje u tradicionalnoj škotskoj atmosferi.
Norveška Flåmsbana jedna je od najstrmijih i najimpresivnijih železničkih ruta na svetu, koja povezuje planinsku železničku stanicu Mirdal sa malim fjordskim selom Flåm.
Tokom vožnje od oko 20 kilometara, putnici uživaju u spektakularnim pogledima na strme litice, bujne doline, vodopade i glečere, što ovu turu čini idealnom za ljubitelje prirode i fotografe. Ova ruta je izuzetno popularna u svim godišnjim dobima, a broj turista neprestano raste zbog jedinstvenog spoja prirode i inženjerskog majstorstva.
"El Transcantábrico" u Španiji luksuzni hotelski voz koji polako putuje severnom obalom Španije, nudi putnicima sofisticirano iskustvo spojeno sa gastronomijom i bogatom regionalnom kulturom. Tura traje nekoliko dana i vodi kroz autentična mesta i prirodne lepote, odastajući na vrhunski komfor i pažljivo osmišljene kulturne programe u vagonima.
Ova ekskluzivna železnička avantura privlači putnike sa svih kontinenata, naročito one koji traže spoj luksuza i autentičnosti. Interesovanje je veliko, a karte su često rezervisane mesecima unapred.
Kako železnički turizam donosi i zaradu i čuva životnu sredinu
Razvoj železničkog turizma predstavlja strateški segment održivog razvoja u Evropi, koji doprinosi jačanju lokalnih ekonomija i očuvanju životne sredine. Prema podacima Evropske komisije, železnički sektor zapošljava više od 1,5 miliona ljudi u EU i direktno doprinosi godišnjem bruto domaćem proizvodu sa oko 130 milijardi evra.
Razvoj turističkih železničkih ruta, naročito onih koje povezuju manje razvijene i ruralne oblasti, omogućava diversifikaciju prihoda i otvaranje novih radnih mesta u oblasti ugostiteljstva, usluga i održavanja infrastrukture.
Kroz promociju železničkih tura, kao što su panoramske vožnje i tematske rute, turisti se podstiču da posete i manje poznate regije, što smanjuje pritisak na popularne destinacije i ravnomernije raspoređuje turističke tokove. Ovo doprinosi smanjenju sezonske preopterećenosti, kao i očuvanju kulturne i prirodne baštine tih krajeva.
Sa aspekta zaštite životne sredine, Evropska unija ističe da železnice imaju ključnu ulogu u postizanju klimatskih ciljeva. Prema podacima Evropske agencije za životnu sredinu (EEA), železnički prevoz emituje prosečno oko 14 grama ugljen-dioksida po putničkom kilometru, što je znatno manje u poređenju sa automobilskim prevozom (oko 104 grama) i avionskim saobraćajem (oko 285 grama po putničkom kilometru).
Zbog ovih pokazatelja, železnički turizam se smatra jednim od najefikasnijih načina za smanjenje ugljeničnog otiska putovanja.
U svom strateškom dokumentu "Evropska zelena politika za mobilnost" (European Green Deal for Mobility), Evropska komisija jasno navodi da je neophodno povećati ulaganja u železničku infrastrukturu i usluge, posebno u oblasti održivog i kulturnog turizma. Komisija poziva države članice da integrišu železnički saobraćaj u svoje nacionalne strategije razvoja turizma, jer vozovi ne samo da doprinose smanjenju zagađenja, već i povećavaju pristupačnost i povezanost udaljenih područja.
Evropski parlament je podržao inicijative koje uključuju finansiranje restauracije i modernizacije istorijskih železničkih pruga, ističući da takve investicije doprinose i socijalnoj koheziji, jer omogućavaju ravnomerniji razvoj i pristup uslugama u manje razvijenim delovima Evrope.
Zbog ovih razloga, železnički turizam se danas prepoznaje kao važan stub zelene transformacije evropskog turizma, koji podržava globalne napore u borbi protiv klimatskih promena i zaštiti životne sredine.
(EUpravo zato.rs)