Železnički turizam donosi profit i čuva prirodu: Evropa koristi pruge za održivi razvoj i zaradu, ove 4 rute to dokazuju

Železnički turizam se prepoznaje kao važan stub zelene transformacije evropskog turizma, koji podržava globalne napore u borbi protiv klimatskih promena i zaštiti životne sredine. S druge strane, kao popularna turistička atrakcija donosi novac u državnu kasu
Voz Orijent Ekspres na relaciji Pariz-Venecija Foto: Shutterstock

Putovanje železnicom kroz Evropu postaje sve popularniji način da turisti dožive prirodu, kulturu i istoriju na poseban način. Mnoge zemlje u Evropi prepoznale su potencijal starih i panoramskih železničkih ruta, pretvarajući ih u atraktivne turističke destinacije.

Ove vožnje nisu samo prevoz, već i nezaboravno iskustvo koje povezuje ljude sa jedinstvenim pejzažima i lokalnim tradicijama, ali i način koji državi donosi zaradu i put ka zaštiti životne sredine i zagađenja.

Kroz pažljivo očuvane istorijske pruge, panoramske rute i nostalgične vožnje, Evropa danas nudi najuzbudljivije železničke ture koje spajaju prirodne lepote, kulturno nasleđe i održivi turizam.

"Glacier Express" jedna je od najpoznatijih panoramskih železničkih tura u Evropi i omiljena destinacija turista i ljubitelja prirode. Ovaj osmočasovni voz povezuje Cermat i Sent Moris, prolazeći kroz spektakularne alpske predele, preko 291 mosta i kroz 91 tunel.

Putnici uživaju u udobnim panoramskim vagonima sa velikim staklenim prozorima koji pružaju nezaboravne poglede na planinske vrhove, doline i šumske predele. Interesovanje za ovu rutu je konstantno visoko, naročito tokom letnje i zimske sezone.

Britanski "Jacobite Steam Train" poznat kao "Hari Poter voz"m zbog svojih scena snimanih na Glenfinan vijaduktu, nudi jedinstvenu nostalgičnu vožnju kroz srce Škotske.

Hari Poter voz Foto: Shutterstock

Ova parna lokomotiva putuje od Fort Vilijama do Malaiga, prolazeći kroz dramatične pejzaže i bajkovita sela. Tura je veoma popularna među turistima koji žele da iskuse autentični duh škotske istorije i prirode, a kapaciteti se često brzo popunjavaju tokom cele godine. Osim što je atrakcija zbog pejzaža, vožnja je i prilika za uživanje u tradicionalnoj škotskoj atmosferi.

Norveška Flåmsbana jedna je od najstrmijih i najimpresivnijih železničkih ruta na svetu, koja povezuje planinsku železničku stanicu Mirdal sa malim fjordskim selom Flåm.

Norveška Flåmsbana, železnička tura Foto: Shutterstock

Tokom vožnje od oko 20 kilometara, putnici uživaju u spektakularnim pogledima na strme litice, bujne doline, vodopade i glečere, što ovu turu čini idealnom za ljubitelje prirode i fotografe. Ova ruta je izuzetno popularna u svim godišnjim dobima, a broj turista neprestano raste zbog jedinstvenog spoja prirode i inženjerskog majstorstva.

"El Transcantábrico" u Španiji luksuzni hotelski voz koji polako putuje severnom obalom Španije, nudi putnicima sofisticirano iskustvo spojeno sa gastronomijom i bogatom regionalnom kulturom. Tura traje nekoliko dana i vodi kroz autentična mesta i prirodne lepote, odastajući na vrhunski komfor i pažljivo osmišljene kulturne programe u vagonima.

Ova ekskluzivna železnička avantura privlači putnike sa svih kontinenata, naročito one koji traže spoj luksuza i autentičnosti. Interesovanje je veliko, a karte su često rezervisane mesecima unapred.

Kako železnički turizam donosi i zaradu i čuva životnu sredinu

Razvoj železničkog turizma predstavlja strateški segment održivog razvoja u Evropi, koji doprinosi jačanju lokalnih ekonomija i očuvanju životne sredine. Prema podacima Evropske komisije, železnički sektor zapošljava više od 1,5 miliona ljudi u EU i direktno doprinosi godišnjem bruto domaćem proizvodu sa oko 130 milijardi evra.

Voz Foto: Shutterstock

Razvoj turističkih železničkih ruta, naročito onih koje povezuju manje razvijene i ruralne oblasti, omogućava diversifikaciju prihoda i otvaranje novih radnih mesta u oblasti ugostiteljstva, usluga i održavanja infrastrukture.

Kroz promociju železničkih tura, kao što su panoramske vožnje i tematske rute, turisti se podstiču da posete i manje poznate regije, što smanjuje pritisak na popularne destinacije i ravnomernije raspoređuje turističke tokove. Ovo doprinosi smanjenju sezonske preopterećenosti, kao i očuvanju kulturne i prirodne baštine tih krajeva.

Sa aspekta zaštite životne sredine, Evropska unija ističe da železnice imaju ključnu ulogu u postizanju klimatskih ciljeva. Prema podacima Evropske agencije za životnu sredinu (EEA), železnički prevoz emituje prosečno oko 14 grama ugljen-dioksida po putničkom kilometru, što je znatno manje u poređenju sa automobilskim prevozom (oko 104 grama) i avionskim saobraćajem (oko 285 grama po putničkom kilometru).

Voz koji prolazi kroz predele Austrije Foto: Shutterstock/DoreenB Photography

Zbog ovih pokazatelja, železnički turizam se smatra jednim od najefikasnijih načina za smanjenje ugljeničnog otiska putovanja.

U svom strateškom dokumentu "Evropska zelena politika za mobilnost" (European Green Deal for Mobility), Evropska komisija jasno navodi da je neophodno povećati ulaganja u železničku infrastrukturu i usluge, posebno u oblasti održivog i kulturnog turizma. Komisija poziva države članice da integrišu železnički saobraćaj u svoje nacionalne strategije razvoja turizma, jer vozovi ne samo da doprinose smanjenju zagađenja, već i povećavaju pristupačnost i povezanost udaljenih područja.

Evropski parlament je podržao inicijative koje uključuju finansiranje restauracije i modernizacije istorijskih železničkih pruga, ističući da takve investicije doprinose i socijalnoj koheziji, jer omogućavaju ravnomerniji razvoj i pristup uslugama u manje razvijenim delovima Evrope.

Zbog ovih razloga, železnički turizam se danas prepoznaje kao važan stub zelene transformacije evropskog turizma, koji podržava globalne napore u borbi protiv klimatskih promena i zaštiti životne sredine.

(EUpravo zato.rs)