Više od 10.000 evropskih hotela podiglo je zajedničku tužbu protiv digitalne platforme za rezervaciju smeštaja Booking.com, tvrdeći da ih je klauzula o "cenovnom paritetu" dovela do gubitaka.

Booking.com je, kako navode, zabranio hotelima da na svojim zvaničnim sajtovima ili konkurentskim platformama nude niže cene nego na njegovoj platformi, jer su korisnici često pretraživali smeštaj na Booking.com-u, a potom ga zbog povoljnijih cena rezervisali direktno preko sajtova hotela.

Hoteli u ugovorima sa ovakvim online platformama često pristaju na uslov da ne mogu da nude niže cene ni na sopstvenim sajtovima ni na drugim mestima, što se naziva principom cenovnog pariteta.

Evropska unija je nedavno donela zakon o digitalnim tržištima koji zabranjuje velikim internet platformama takve klauzule, a Evropski sud pravde je u septembru 2024. ocenio da Booking.com-ovo ugovorno ograničenje cena može ograničiti konkurenciju.

Sud je naglasio da cenovni paritet nije neophodan za poslovnu održivost Booking.com-a, ali nije zaključio da je u potpunosti protivzakonit.

Sada su hoteli podneli tužbu holandskom sudu tvrdeći da su pretrpeli štetu zbog te klauzule.

"Evropski hotelijeri su dugo trpeli nepoštene uslove poslovanja i previsoke troškove. Vreme je da se ujedinimo i zatražimo naknadu štete", rekao je Aleksandros Vasilikos, predsednik udruženja HOTREC.

"Naša zajednička akcija šalje jasnu poruku - ugostiteljstvo u Evropi neće dozvoliti zloupotrebe na digitalnom tržištu", dodao je Vasilikos.

Uz HOTREC, tužbu podržava i više od 30 nacionalnih hotelskih udruženja, a koordinaciju vodi fondacija Hotel Claims Alliance.

Cilj im je da obezbede nadoknadu štete nastale u periodu od 2004. do 2024. godine.

Prema studiji HOTREC-a i Švajcarskog hotelskog fakulteta, Booking Holdings je 2023. godine imao 71% udela na evropskom tržištu, dok su direktne rezervacije u poslednjih godina značajno opale.

Holandska udruženja za zaštitu potrošača najavila su krajem juna tužbu protiv Booking.com-a, optužujući ga da je od 2013. godine veštački povećavao cene hotelskog smeštaja.

Fondacija za zaštitu potrošača (CCC) i Udruženje potrošača pozvali su građane koji su pretrpeli štetu zbog takve prakse Booking.com-a da im se pridruže.

"Naše istraživanje pokazalo je da Booking.com od januara 2013. krši propise o tržišnoj konkurenciji i zaštiti potrošača", izjavio je predsednik CCC-a, Bert Hajkens.

(M.A./EUpravo zato/seebiz.eu)