Najnovije istraživanje je pokazalo da električni automobili na baterije (BEV) koja se prodaju u Evropi proizvode do 73 odsto manje emisija gasova staklene bašte tokom svog životnog veka u poređenju sa ekvivalentnim automobilima na benzinski pogon. Podaci dolaze od istraživačke organizacije, Međunarodnog saveta za čist transport (ICCT), i podvlače ključnu ulogu električnih vozila u borbi protiv klimatskih promena.
Istovremeno, studija upozorava da drugi oblici pogona, poput konvencionalnih hibrida i "plag-in" hibrida, pokazuju samo marginalan ili gotovo nikakav napredak u smanjenju svog uticaja na klimu. Iako se često doživljavaju kao "zelenija" alternativa, hibridna i "plag-in" hibridna vozila nude znatno manje ekoloških koristi nego što se ranije mislilo.
Prema podacima koje je objavio ICCT: Hibridni automobili nude smanjenje emisija od samo 20 odsto tokom svog životnog veka u poređenju sa benzinskim automobilima. "Plag-in" hibridi (PHEV) smanjuju emisije za oko 30 odsto, što je znatno niže nego što se očekivalo. Glavni razlog je taj što se u stvarnim uslovima vožnje mnogo ređe koristi električni pogon nego što su proizvođači pretpostavljali. Iako hibridizacija donosi određene koristi, ICCT naglašava da su ta smanjenja premala da bi se ispunili dugoročni klimatski ciljevi Evropske unije.
Ovi nalazi dolaze u vreme kada se donose ključne odluke o budućnosti transporta u Evropi. Evropski parlament je nedavno podržao ublažavanje pravila o emisiji CO2 za automobile i kombije, dajući proizvođačima više vremena za prilagođavanje.
Međutim, ICCT jasno stavlja do znanja da samo vozila na baterije mogu da obezbede smanjenje emisija velikih razmera neophodno za rešavanje problema najzagađujućeg sektora u Evropi. Putnički automobili čine skoro tri četvrtine ukupnih emisija iz transporta, što ih stavlja u centar klimatske politike.
Jedan od glavnih razloga za takve rezultate električnih automobila je brza dekarbonizacija evropske elektroenergetske mreže. ICCT navodi da evropska energetska mreža postaje "zelenija" brže nego što se očekivalo. Procenjuje se da će do kraja 2025. godine obnovljivi izvori energije činiti čak 56 odsto ukupne proizvodnje električne energije u Evropi, što predstavlja povećanje od 18 procentnih poena za samo pet godina u poređenju sa 2020. Kompletan izveštaj, kako je preneo Rojters, potvrđuje da je put ka nultim emisijama direktno povezan sa usvajanjem električnih vozila na baterije.
(EUpravo zato/Poslovni)