Nova pravila o vozačkim dozvolama u EU: Reguliše se i pitanje starijih vozača i njihovo pravo da upravljaju automobilima

Poslanici Evropskog parlamenta podržali su ažuriranja pravila Evropske unije o vozačkim dozvolama kako bi se poboljšala bezbednost na putevima širom kontinenta.

Foto: PV productions/Shutterstock

Evropska unija konačno je odlučila da reguliše pitanje vozačkih dozvola, pa su tako najavili uvođenje niza promena kada je ova tema u pitanju. Promene obuhvataju nekoliko mera, uključujući uvođenje mobilnih dozvola koja će važiti u svim državama članicama, samoprocenu sposobnosti za vožnju, povećanu svest o bezbednosti pešaka i značajnu odredbu koja omogućava osamnaestogodišnjacima da dobiju vozačku dozvolu za kamion.

Jedna od stavki koja se reguliše jeste pitanje starijih vozača i njihovo pravo da upravljaju automobilima. Takođe, reguliše se i vreme trajanja vozačke dozvole, odnosno do 2033. godine svi vozači u Evropskoj uniji imaće vozačku dozvolu sa važenjem od 15 godina.

Lekarski pregledi - da li će se obavljati?

Kada su u pitanju lekarski pregledi, prema pravilima EU ne propisuje obavezne  preglede za obnovu dozvola – tu odluku prepušta svakoj zemlji članici pojedinačno.

Dakle, svaka država sama odlučuje da li su potrebni lekarski pregledi ili je dovoljna samo izjava vozača da se oseća sposobnim za upravljanje vozilom.

Ipak, u predlogu nove regulative predviđena je mogućnost (pa čak i obaveza) da porodični lekari prijavljuju nadležnim organima pacijente čije zdravstveno stanje može predstavljati opasnost u saobraćaju.

Još uvek nije poznato kakvu će tačno odluku doneti vlasti u zemljama EU, niti da li će lekarski pregledi biti obavezni pri obnovi vozačkih dozvola.

Šta sa starijima?

Tokom pregovora u EU odbačena je ideja da se vozačke dozvole osobama starijim od 70 godina ograniče na samo 5 godina važenja.

Pored svega toga, nova pravila uvode i stroža ograničenja za mlade vozače – u prve dve godine posle dobijanja dozvole biće podložni strožim pravilima u saobraćaju, uključujući i niže dozvoljene brzine i ograničenja alkohola.

Kada je u pitanju odluka da se osamnaestogodišnjacima dozvoli da voze kamione, ona predstavlja značajan napredak u rešavanju hroničnog nedostatka profesionalnih vozača u EU. Prema revidiranim pravilima, mladi vozači će moći da dobiju dozvolu za vožnju kamiona, pod uslovom da poseduju sertifikat o stručnoj osposobljenosti.

(EUpravo zato)