Evropskoj državi prekipelo: Žele promene u ciljevima EU o emisiji gasova, udružiće se sa drugim članicama

Češka planira da se založi za izmene evropskih ciljeva o emisiji izduvnih gasova iz automobila, objavili su češki zvaničnici.

Diego Coppola / Alamy / Alamy / Profimedia Brno, Češka

Češka planira da se zalaže za izmene ciljeva Evropske unije u vezi sa emisijama automobila, najavili su češki premijer Petr Fiala i ministar saobraćaja Martin Kupka, potvrđujući da će fokus biti na ubrzanju revizije zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem i ponovnom procenjivanju granica emisija za nove automobile i kombije za narednu godinu.

Fiala i Kupka su takođe najavili da će Češka lobirati za uključivanje mehanizama za praćenje razvoja automobilskog tržišta u strategiju EU.

"Neki od ciljeva iz Zelenog dogovora pokazali su se kao nerealni, i pokušaćemo da ih prilagodimo. Bez promena, rizikujemo budućnost evropske automobilske industrije", rekao je Fiala.

Češka je stupila u kontakt sa drugim državama članicama EU koje možda dele slične zabrinutosti i, zajedno sa Nemačkom i Italijom, radi na formiranju zajedničke inicijative država sličnog mišljenja.

Dva cilja

Poput Italije, glavni cilj Češke je da se ubrza revizija uticaja zabrane novih vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem u EU 2035. godine. Revizija je zakazana za 2026, ali Fiala — poput Italije — naglašava da je razvoj električne mobilnosti sporiji nego što je prvobitno očekivano i predlaže da se revizija pomeri za sledeću godinu.

Drugi ključni cilj biće ponovna procena planiranog smanjenja granica emisija za putničke automobile 2025. godine.

"Stvarnost je drugačija od onoga što su ciljevi EU predvideli. Ako ostanu nepromenjeni, evropski proizvođači automobila suočiće se sa ogromnim kaznama i daljim gubitkom konkurentnosti", dodao je Fiala.

Kupka je, sa svoje strane, rekao da je već kontaktirao ministre drugih država članica u saradnji sa češkim udruženjem automobilske industrije AutoSAP, sa predlogom za zajedničku deklaraciju koja će kasnije biti predata Evropskoj komisiji.

Međutim, prema rečima predsednika AutoSAP-a i člana Upravnog odbora Škoda Auto, Martina Jahna, praktično je nemoguće ispuniti ciljeve emisije za nove automobile u trenutnim tržišnim uslovima.

"Zbog toga je neophodno sprovesti raniju reviziju ciljeva za ugljen-dioksid," rekao je Jahn.

(JA/Eupravo zato/Euractiv)