Novi udarac na džep građana: Od početka 2026. poskupljuju cene prevoza u celoj državi, evo koliko će koštati

Razlog za povećanje cena leži u rastućim troškovima energije, goriva, održavanja infrastrukture i osoblja.
Javni prevoz u Nemačkoj Foto: Philipp Salveter/Shutterstock

Putnici u Nemačkoj će morati da plaćaju više za putovanje javnim prevozom od januara 2026. godine. Naime, prevoz u Nemačkoj će poskupeti jer će Deutschlandticket, mesečna karta koja važi u celoj zemlji, porasti sa 58 na 63 evra. Istovremeno, brojna transportna udruženja podižu cene pojedinačnih, višestrukih i vremenskih karata.

U Berlinu i Brandenburgu cene rastu u proseku za šest odsto, pa će karta za zonu S-Ban koštati 4 evra umesto dosadašnjih 3,80, javlja Feniks-magazin. U Minhenu prevoz poskupljuje za četiri odsto. Ista situacija se očekuje u Severnoj Rajni-Vestfaliji i Bremenu, gde cene rastu između 5 i 5,1 odsto.

Razlog za povećanje cena leži u rastućim troškovima energije, goriva, održavanja infrastrukture i osoblja. Pored toga, povećanje cene karte Deutschlandticket izazvalo je pad prihoda prevoznika, jer je karta često bila jeftinija od lokalnih pretplata. Iako savezna vlada i pokrajine subvencionišu ove gubitke, način finansiranja i raspodela sredstava ostaju predmet političkog sukoba.

Koliko košta javni prevoz u gradovima Evrope?

Podsetimo, prema analizi platforme za iznajmljivanje stanova HousingAnywhere, mobilnost čini oko 12,5 odsto mesečnih troškova prosečnog domaćinstva u Evropskoj uniji. Zato je platforma polovinom ove godine uporedila cene javnog prevoza u 54 velika evropska grada, analizirajući cene najjeftinijih pojedinačnih karata za centar grada i standardne cene mesečnih propusnica, piše Bild.

Ispostavilo se da je tada bila takva situacija da ni u jednom drugom gradu pojedinačna vožnja autobusom, metroom ili tramvajem nije tako skupa kao u Minhenu, gde je tada koštala 4,10 evra. Odmah iza bavarske metropole je Stokholm sa cenom od 3,94 evra, dok je na trećem mestu nemački grad Hamburg, sa cenom od 3,90 evra. Ali to nije sve. Nemačka čvrsto drži visoke pozicije na listi: Frankfurt i Berlin dele četvrto mesto sa cenom od 3,80 evra. Keln je peti sa 3,70 evra. Slede Hanover, Esen, Diseldorf i Dortmund, gde karta košta 3,60 evra.

Berlinska železnička stanica Fridrihštrase Foto: Holger Kleine/Shutterstock

Za potpuni kontrast, dovoljno je pogledati ka istočnoj i južnoj Evropi. U glavnom gradu Hrvatske, Zagrebu, ista vožnja, prema istraživanju, košta samo 53 centa. U glavnom gradu Rumunije, Bukureštu, karta košta 60 centi, u Varšavi 80 centi, a u Sofiji 82 centa.

Mesečne karte i više od 200 evra

Kada je reč o mesečnim cenama karata, situacija je slična. Apsolutni rekorder je London, gde mesečna karta košta najmanje 204,32 evra. : Frankfurt (110,30 evra), Berlin (106,50 evra), Lajpcig (104,90 evra), Keln (102,10 evra).

Ove cene deluju prilično zbunjujuće, s obzirom na to da u Nemačkoj postoji Deutschlandticket koja je do sada koštala 58 evra mesečno, a koja omogućava neograničeno korišćenje lokalnog prevoza širom zemlje. S druge strane, putnici u Bukureštu plaćaju samo 16 evra za mesečnu kartu, što je najjeftinije od svih analiziranih gradova. Nešto više, 17,70 evra, potrebno je u Sevilji, dok su Barselona (22 evra) i Prag (22,05 evra) na trećem i četvrtom mestu kao najpristupačniji.

Transportni operater MVV sa sedištem u Minhenu poslednji put je podigao cene početkom 2025. godine. Povećanje od 4,9 odsto bilo je znatno iznad stope inflacije. Tadašnji direktor, Bernd Rozenbuš, izjavio je: "Razumljivo je da je svako povećanje cena neprijatno, ali s druge strane, suočavamo se sa masovnim povećanjem troškova plata i materijala koje moramo da pokrijemo".

Na pitanje nemačkih medija, MVV je rekao da je Minhen, kada se pogledaju mesečne mape, zapravo jedan od najpristupačnijih velikih gradova u Nemačkoj. Što se tiče pojedinačnih karata, tvrde da se može uštedeti kupovinom karte za više polja (tzv. "Streifenkarte") za 17,80 evra. Korišćenjem ove opcije, koja zahteva dva polja, cena jedne vožnje pada na prihvatljivijih 3,56 evra.

(EUpravo zato)