Sve više putnika u Evropi bira voz: U ovoj zemlji iz komšiluka je to najizraženije, dok i Srbija beleži rast

Slovenija je prošle godine ostvarila rast železničkog putničkog prevoza od gotovo 20 odsto, što je svrstava među evropske lidere po ovom pokazatelju.
Voz koji prolazi kroz Sloveniju Foto: Shutterstock/Flystock

Prošle godine u Evropskoj uniji vozom je prevezeno ukupno 443 milijarde putničkih kilometara, što predstavlja rast od 5,8 odsto u odnosu na 2023. i najviši nivo zabeležen od početka praćenja podataka 2004. godine, pokazuje izveštaj evropskog zavoda za statistiku Eurostat.

Slovenija se istakla kao jedna od zemalja s najbržim rastom železničkog putničkog prevoza, broj pređenih putničkih kilometara u toj zemlji porastao je za gotovo petinu (19,5%).

Rast broja putničkih kilometara zabeležen je u gotovo svim državama članicama EU, osim u Holandiji, Bugarskoj, Estoniji i Rumuniji. Najveći skok imala je Mađarska, gde je prevoz putnika povećan za 44,2 odsto, što se pripisuje uvođenju pojednostavljenog tarifnog sistema, popusta i besplatnih karata za određene kategorije građana.

Pored Slovenije, značajan rast registrovan je i u Letoniji (+14,1%), Litvaniji i Portugalu (po +12,8%), Irskoj (+11,2%), Poljskoj (+10,2%) i Luksemburgu (+10%).

Od zemalja van EU, Norveška i Švajcarska su ostvarile impresivan rast železničkog putničkog saobraćaja - 25,9% i 18,5% - dok je i Srbija, kao zemlja kandidat za članstvo u EU, zabeležila porast od 10,8%.

Nasuprot tome, Bosna i Hercegovina i Severna Makedonija imale su pad od 10,0%, odnosno 18,3%.

U apsolutnim vrednostima, najviše putničkih kilometara ostvarile su nemačke (107,6 milijardi) i francuske (107,3 milijarde) železnice.

Kada se posmatra odnos broja putnika i stanovništva,Luksemburg prednjači sa indeksom 32,8, što znači da njegovi stanovnici u proseku najviše koriste voz u odnosu na broj stanovnika.

Slede Danska (31,0) i Nemačka (30,0), dok su najniže vrednosti zabeležene u Grčkoj i Litvaniji (po 1,5) te u Bugarskoj i Rumuniji (po 3,6).

Za razliku od putničkog, železnički teretni saobraćaj u EU je blago opao.

Nakon što je 2023. dostigao 378 milijardi tona-kilometara, prošle godine je pao na 375 milijardi tona-kilometara, navodi Eurostat.

(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)