Gradnja najdužeg visećeg mosta na svetu mosta izazvala masovni protest: Lokalci brane moreuz po svaku cenu

Stanovnici Italije se protive izgradnji mosta zbog njegovih ogromnih razmera, opasnosti od zemljotresa, štetnog uticaja na životnu sredinu i mogućeg uplitanja mafije.
Mesto gde će se graditi most između Italije i Siclije Foto: Jaroslav Hruska/Shutterstock

Hiljade ljudi šetale su na Siciliji protestujući protiv plana vlade da izgradi most koji bi povezao italijansko kopno sa ovim mediteranskim ostrvom i postao najduži viseći most na svetu sa jednim rasponom.

Oko 10.000 demonstranata okupilo se u subotu u sicilijanskom gradu Mesini kako bi izrazili protivljenje infrastrukturnom projektu vrednom 13,5 milijardi evra, mostu preko Mesinskog moreuza.

Ideja o izgradnji mosta razmatra se decenijama, ali je ove nedelje doživela veliki pomak kada je državni komitet za strateška javna ulaganja odobrio projekat.

Ministar saobraćaja Mateo Salvini nazvao ga je "najvećim infrastrukturnim projektom na Zapadu", navodeći studije prema kojima bi most mogao otvoriti do 120.000 radnih mesta godišnje i podstaći privredni rast u nerazvijenom jugu Italije, uz dodatne milijarde ulaganja u prateće puteve i infrastrukturu.

Protivnici, međutim, ne dele njegov optimizam, ističući i to da bi oko 500 porodica bilo prinudno iseljeno. Salvini tvrdi da će one biti obeštećene.

"Mesinski moreuz ne sme da se dira", uzvikivali su demonstranti dok su marširali Mesiom, noseći transparente "No Ponte" ("Ne mostu").

"Mogli bi da mi ponude i tri puta veću cenu kuće, ali to mi ništa ne znači. Bitan mi je pejzaž. Mesinski moreuz ne sme da se dira. Naši advokati će reagovati i zaustavićemo ih. To je sigurno", rekla je za agenciju AP 75-godišnja Mariolina de Frančesko, stanovnica Mesine čija se kuća nalazi blizu lokacije jedne od planiranih kopnenih kula visokih 399 metara.

Najduži viseći most na svetu

Planirani most bio bi dug skoro 3,7 kilometara, od čega bi viseći deo iznosio 3,3 kilometra. Time bi nadmašio turski most Čanakale za 1.277 metara i postao najduži viseći most na svetu.

Pripremni radovi mogli bi da počnu krajem septembra ili početkom oktobra, uz odobrenje Državne revizorske institucije, dok bi puna izgradnja krenula 2026. godine, a završetak se očekuje između 2032. i 2033.

Most bi skratio vreme prelaska moreuza sa sadašnjih do 100 minuta trajektom na 10 minuta automobilom, dok bi vozovi uštedeli oko dva i po sata putovanja, navodi Salvini.

Projekat bi, prema vladinim planovima, mogao pomoći i ispunjenju cilja NATO-a da Italija poveća izdvajanja za odbranu na pet odsto BDP-a, jer bi most bio proglašen infrastrukturom odbrambenog značaja, strateškim koridorom za brze vojne i logističke operacije.

Ekološke organizacije već su uputile pritužbe Evropskoj uniji zbog mogućeg ugrožavanja migratornih ptica.

Predsednik Italije insistira da projekat ostane podvrgnut zakonima protiv mafije koji se primenjuju na sve infrastrukturne projekte velikih razmera.

(EUpravo zato)