Granični prelaz Preševo bi trebalo da bude proširen pošto je i Evropska unija prepoznala da na teritoriji naše zemlje postoji problem neadekvatnih i neefikasnih prelaza.

Stoga su u proteklom periodu uložena namenska sredstva u modernizaciju putnih graničnih prelaza, koji se nalaze na koridoru 10 (Batrovci, Horgoš i Preševo).

Uporedo sa tim aktivnostima, kako se dodaje, Srbija je iz svojih sredstava započela projekte modernizacije putnih graničnih prelaza Mali Zvornik (M-24), Sot (M-18.1), Jabuka (M-8), Šid (R-103), Trbušnica (M14.1), Kotroman (M-5), Mehov Krš – Šipljani (M-2), Badovinci (R-209a) i Bogojevo (M-3).

Kada je reč o Preševu, Agencija za prostorno planiranje i urbanizam oglasila je rani javni uvid povodom izrade Prostornog plana područja posebne namene (PPPN) proširenja kapaciteta ovog graničnog prelaza.

Okvirna granica PPPPN-a obuhvata deo teritorije opštine Preševo, odnosno celu katastarsku opštinu Miratovac. Granica obuhvata detaljne razrade PPPPN-a se odnosi na sam granični prelaz Preševo i njegovo neposredno okruženje u ukupnoj površini od oko 16.95 ha.

Prelaz Preševo će imati 23 trake

"Uočljivo je da funkcionalno opremanje graničnih prelaza nije dinamički u potpunosti pratilo formiranje novih državnih granica. Predviđena je mogućnost otvaranja i drugih graničnih prelaza u skladu sa potrebama prekograničnog saobraćaja preko nadležnih ministarstava. U perspektivi je moguće očekivati povećanje obima saobraćaja na prelazima, dok se očekivani porast broja vozila na prelazima prema Makedoniji i Crnoj Gori, može predvideti u letnjim periodima. Na povećanje saobraćaja uticaće i dinamika realizacije saobraćajnih objekata od značaja, u blizini većih pograničnih urbanih centara", napominje se u dokumentu.

Predviđeno je povećanje protočnosti i smanjenje čekanja na graničnom prelazu, tako što se povećava broj saobraćajnih traka na 23, a samim tim i kontrolnih kabina. Gledano iz smera Severne Makedonije ka Srbiji sa desne strane u planu je otvaranje četiri saobraćajne trake za teretna vozila koje se fizički odvajaju od ostatka saobraćaja, a da bi se unapredila protočnost i rasteretio granični prelaz razdvajanjem teretnog saobraćaja od putničkog.

"Svi neophodni sadržaji kojima je opremljen granični prelaz - parking mesta, vage za merenje i objekti za carinjenje itd - prilagođavaju se novom rešenju i zadržavaju potpunu funkcionalnost. Takođe, za potrebe razgraničenja smerova vozila uvodi se 'mobilna ograda' koja bi omogućila privremeno povećanje kapaciteta na graničnom prelazu u skladu sa potrebama i opterećenjem u odnosu na sezonu, kako bi se maksimalno optimizovao protok saobraćaja, smanjilo čekanje na granici i stvaranje kolona", pojašnjava se u dokumentaciji.

U planu je i izmeštanje određenih objekata poput glavnog objekta, objekta za pregled putničkih vozila, toaleta, telekoma i pošte.

Rekonstrusaće se i izgraditi novi sadržaji zone putničko-carinskog terminala i zone robno-carinskog terminala potrebnih za funkcionisanje državnog graničnog prelaza.

Kako se napominje, proširenje kapaciteta graničnog prelaza Preševo je objektivna potreba, kako bi se omogućilo smanjenje gužvi na graničnom prelazu i smanjenje vremena čekanja, posebno u kritičnom periodu (godišnji odmori, praznici), uz obaveznu bezbednost svih učesnika u saobraćaju.

PPPPN je na ranom javnom uvidu do 30. jula.

(EUpravo zato/Ekapija)