Fondacija Ana i Vlade Divac i Intesa Fondacija filantropska organizacija organizovale su Sajam malih i srednjih preduzeća koja doprinose ekonomskoj stabilnosti i poboljšanju položaja žena, a koja su tokom 2025. godine bila podržana u sklopu projekta "Odvažna".
Tom prilikom predstavljeni su i rezultati projekta koji već godina unazad pomaže ženama da unaprede ili razviju svoje preduzetničke inicijative kako bi postale ekonomski nezavisne, razvile održive biznise i aktivno učestvovale u razvoju svojih zajednica.
Kod 16 preduzetnica su uspeli u ovoj nameri, s obzirom na to da ih je toliko dobilo priliku da od dve fondacije dobiju finansijsku i mentorsku podršku. Bilo ih je prijavljeno 233, a najuži izbor ušlo je 35 žena.
Na predstavljanju rezultatata, preduzetnice koje su u učestvovale u programu imale su priliku da predstave svoje biznise, a posetioci su imali priliku da probaju domaće i organske sokove, voće, kolače bez šećera, isprobaju nakit ili se upoznaju sa novom igračkom za svoje dete.
Rezultate je predstavila direktorka Fondacije Ana i Vlade Divac Ana Košel.
"Fondacija Ane i Vlade Divac ima decenijsko iskustvo u kreiranju i sprovođenju programa koji su namenjeni ekonomskom osnaživanju ranjivih grupa u društvu. Međutim, pre desetak godina odlučili smo da naš fokus budu mladi i žene. Zato smo kreirali dosta programa za ekonomsko osnaživanje žena, a posebno su nam važni oni programi gde imamo partnerstvo", istakla je Košel na početku svog obraćanja.
Kako je naglasila, na taj način je zajedno sa svojim partnerima podržala više od 70 preduzetnica.
"Pre tri godine uradili smo jednu studiju o podršci ženskom preduzetništvu i inicijativama u Srbiji. Podaci do kojih smo došli različitim istraživačkim metodama potvrdili su postojanje specifičnih prepreka sa kojima se žene suočavaju, kako u fazi donošenja odluke da uđu u preduzetništvo, tako i kasnije u fazama uspostavljanja, razvoja i širenja poslovnih aktivnosti".
Neke od tih prepreka su, navodi, manjak početnog kapitala, otežan pristup izvorima finansiranja, kao i nedovoljno koordinisani i rodno osetljivi programi podrške, koji uključuju i finansijsku i nefinansijsku pomoć.
"Zbog svega ovoga, ovakvi programi su izuzetno važni. Treba imati u vidu da, iako je trend osnivanja ženskih biznisa od 2002. godine do danas pozitivan, ipak većina, čak 99% ženskih firmi, posluje u kategoriji mikro i malih preduzeća, sa manje od 10 zaposlenih".
Takođe, preduzetnice se najčešće opredeljuju za preduzetničke radnje, što je vrlo rizična forma organizovanja.
"Zbog toga je Fondacija Ane i Vlade Divac, uz podršku Inteze fondacije filantropske organizacije sprovela projekat Odvažna, namenjen podršci malim i mikro preduzećima koja su osnovale ili vode žene. Na konkurs smo dobili čak 233 prijave. Možete da zamislite koliko je to bio težak posao za komisiju. Nekako smo uspeli da taj broj smanjimo na 35 i da obiđemo sve kandidate".
Komisija je odobrila 16 preduzetnica koje su dobile bespovratnu pomoć u vrednosti do 6.000 evra. Ona se sastojala od kupovine opreme, izrade vebsajta, promocije na društvenim mrežama, uvođenja sertifikata ili različitih treninga prilagođenih unapređenju znanja i veština izabranih preduzetnica.
"Podržali smo pre svega one koje se bave proizvodnjom, hranom, sokovima, tekstilnim proizvodima, ali i starim zanatima, izradom nakita, kozmetike, igračaka i drugih proizvoda za decu. Kroz ovaj konkurs podržane su i preduzetnice koje se bave uslugama", istakla je Košel.
Marija Savić, upraviteljka Intesa fondacije filantropske organizacije, istakla je kako je ovaj projekat važan, pre svega zbog neslavnih brojki koje ukazuju da je svaki vid podrške neophodan za napredak.
"U Srbiji je svega trećina preduzetnika ženskog pola, a čak 99% tih kompanija spada u domen mikro i malih preduzeća.Poslednjih godina svedočimo rastu broja preduzetnica, raste i njihovo učešće, ali prepreke i dalje ostaju iste: otežan pristup finansijama, manjak mentorstva i generalno otežan ulazak u poslovnu zajednicu. Projekat Odvažna upravo je prepoznao te izazove i pokušao da ponudi odgovor na njih".
Na predstavljanju rezultata, svoje biznise predstavile su dve preduzetnice koje su dobile podršku kroz projekat Odvažna.
Priča Marije Antić - od izazova da prilike
Marija Antić, vlasnica kompanije Glutenfree iz Niša, koja se bavi proizvodnjom peciva bez glutena, otkriva nam kako je u ovaj posao ušla iz privatnih razloga. Kako ističe, majka je troje dece, po vokaciji ekonomista i računovođa, a preduzetnica je bila i ranije, ali bavila se drugačijim tipom posla – građevinom. Imala je svoju građevinsku firmu dvadeset godina.
"Sve dok mi zbog neobjašnjivih zdravstvenih problema nije otkriven tumor, koji je postao maligni, počeo da raste, a onda i celijakija. Tada sam shvatila da moram da promenim apsolutno ceo svoj život i da krenem u nekom drugom pravcu", počinje priču ova preduzetnica.
Kako ističe, ubrzo je donela odluku da svoju bolest ne posmatra kao problem, već kao priliku da učini nešto bolje za sebe, ali i za druge.
"U to vreme nigde nije bilo bezglutenske hrane, nije postojala mogućnost da se hranim onako kako je trebalo, pa sam sve morala sama da pripremam. Shvatila sam, preko društvenih mreža, da i drugi ljudi imaju taj problem i odlučila sam da otvorim prvu bezglutensku pekaru u Nišu. To je bilo 2019. godine. Dolazili su mi ljudi sa svih strana, svi sa osmehom na licu, sa radošću, i stalno su mi govorili: "Hvala vam što postojite." To mi je davalo dodatnu motivaciju da izdržim i u najtežim uslovima".
Ističe i kako je tada poželela da omogući svima da u svom domu imaju hranu koja im je potrebna i da i u najudaljenijim krajevima Srbije mogu da dođu do ovih proizvoda.
"Zbog toga je 2024. godine pekara prerasla u proizvodnju zamrznutog bezglutenskog peciva u Srbiji. Da bih ostvarila sve te ideje i želje, bio mi je potreban vebsajt, šop i mašina za pakovanje tih proizvoda kako bi sigurno stizali na krajnju destinaciju. U tome mi je mnogo pomogla Fondacija Ane i Vlade Divac. Na tome sam im neizmerno zahvalna".
Ipak, navodi kako nije bilo samo to ono što je važno.
"Možda još vrednija pomoć bile su edukacije koje smo prošli kroz ceo program. One su mi apsolutno promenile pogled na sve. Danas, zajedno sa osobama koje imaju celijakiju, šaljem poruku i radim na tome da ta poruka dođe do svake osobe koja ima bilo kakav zdravstveni problem. A poruka je: niste zahtevni, već ste retki i dragoceni poput dijamanta", poručuje preduzetnica Marija.
Aleksandra Rašović spojila je prirodu i kozmetiku
Među onima koje su dobile grantove i mentorsku podršku nalazi se i Aleksandra Rašović sa svojom kompanijom koja spaja prirodu i kozmetiku Amelles.
"Ameles je porodična kozmetička kuća koja je specijalizovana za proizvodnju prirodne, inovativne i održive kozmetike. Ljubav prema prirodi datira još od detinjstva, kada sam naučila da poštujem zakone prirode, ali i da na neki način vidim koje su to koristi i u tradicionalnoj medicini, i u pripremi prirodne kozmetike. To je u velikoj meri uticalo i na kasniji izbor studija, ali i na moj profesionalni razvoj", ističe Rašović.
U kreiranju brenda, prema njenim rečima vodile su je četiri stvari.
"Prvo – kako da spojim hemiju sa prirodom. Drugo – inspirisala me spoznaja da je svaka biljka jedinstvena na svoj način, što je od mene zahtevalo da dosta istražujem i da za svaku biljku pronađem ono najbolje. Treće – želela sam da kozmetiku upakujem u ambalažu od prirodnih materijala, jer sam smatrala da prirodna kozmetika zaslužuje isključivo prirodnu ambalažu koja će biti kompatibilna sa našim proizvodima. Četvrto – užitak u samom kreiranju receptura i zahvalnost ljudima koji su želeli da proizvode kreiramo baš za njih".
Brend je osnovala 2019. godine, a proizvodnja je započela u februaru te godine. Tada su nastale prve recepture i prvi proizvodi, a Aleksandra, koja se sama u godinama pre toga uverila u benefite pojedinih biljaka, napravila je prvi proizvod - kremu i stik od nevena.
"Želela sam da brend odiše autentičnošću sastojaka sa našeg podneblja, ali i da logotip bude specifičan i vezan za region iz kog dolazi. Amelles je osnovan u Vrnjačkoj Banji, i zahvaljujući prirodnim bogatstvima planina Goč i Kopaonik, kreirala sam oko 40 proizvoda u portfoliju. Na početku se proizvodnja odvijala u strogo kontrolisanim uslovima, kroz outsourcing. Kasnije, 2022. godine, otvorili smo sopstvenu proizvodnju i uspeli da je specijalizujemo – ne samo za izradu proizvoda, već i za kontrolu kvaliteta i druge analize potrebne za stabilnost proizvoda".
Održivost u poslovanju
Ono što ih izdvaja je, navodi Aleksandra, autentičnost i inovativnost.
"Na primer, odlučila sam da u procese uključim sastojke kao što su beli dud i paradajz – jer obe biljke imaju velike benefite. Beli dud koristimo za negu kože sa hiperpigmentacijom, dok je paradajz deo linije za negu masne kože sklone aknama i mitiserima. On prirodno sadrži salicilnu kiselinu i likopen, pa nam nisu potrebne dodatne hemijske supstance".
Još jedna specifičnost ovog brenda je održivo poslovanje. Naime, korisnici mogu da vrate staklenu ambalažu nakon korišćenja jer je višekratna.
"Svojim postupcima uspeli smo da smanjimo ugljenični otisak. Na primer, podržavamo mlade proizvođače i kupujemo sirovine od lokalnih dobavljača. Takođe, koristimo ostatke iz prehrambene industrije. U saradnji sa velikim proizvođačem sokova od maline, od 14 tona ploda maline ostane oko 1 tona semena. Od toga dobijamo 100 litara hladno ceđenog ulja, a od preostalih 900 kilograma pogače izvlačimo aktivne komponente, dok se ostatak koristi za proizvodnju sapuna i pilinga. Time ne samo da čuvamo resurse, već i sprečavamo emisiju oko 400 kilograma ugljen-dioksida po toni otpada", ističe.
Aleksandra ističe kako su uz pomoć programa "Odvažna" uspeli da nabave opremu za proizvodnju, kao i održivu i višekratnu ambalažu, ali su određena sredstva utrošili in a marketinšku kampanju.
Za kraj, poručila je ženama da treba da budu odvažne jer je "tajna mladosti u opstanku prirode".
(EUpravo zato)