Ovo je nova reč nemačke omladine koja osvaja svet: Kako mladi menjaju jezik i pravila igre?

Mladi u Nemačkoj izabrali su "Das crazy" za reč godine 2025. Ovaj spoj nemačkog i engleskog jezika pokazuje kako internet kultura i globalni trendovi oblikuju svakodnevni govor i donose novu dinamiku u komunikaciju mladih.
Foto: irill Chubotin / Zuma Press / Profimedia

Svake godine, mladi iz cele Nemačke biraju svoju omiljenu reč godine, koja najbolje oslikava njihov jezik i svakodnevnu komunikaciju.

Do sada su Nemci, kada bi želeli da izraze čuđenje ili da nešto opišu kao ludo ili apsurdno, govorili: "Das ist verrückt" (To je ludo).

Ali mladi imaju svoje pravilo i jednostavnije rešenje - "Das crazy", koje potpuno preskače gramatički ispravnu konstrukciju i oprašta se od reči "ist".

Ukratko, brže je, zvuči kul, i naravno, engleski uticaj je jak.

Upravo ta fraza - "Das crazy", proglašena je omladinskom rečju godine u Nemačkoj za 2025., a izbor je tradicionalno objavljen na Sajmu knjiga u Frankfurtu.

Organizator izbora je izdavačka kuća Langenscheidt Verlag, a glasanje je ove godine bilo otvoreno za mlade uzrasta od 11 do 20 godina, učestvovalo je čak dva miliona ljudi.

Prema objašnjenju izdavača, "Das crazy" je prava "višenamenska fraza", koju mladi koriste kada ne znaju šta da kažu, kada im se ne odgovara, ili kada žele da budu učtivi i nastave razgovor bez komplikacija.

"Das crazy" pobedilo sa 35,7% glasova

Fraza je osvojila 35,7% glasova, ostavivši iza sebe izraze "goonen" i "checkst du".

"Goonen" je sleng koji se odnosi na dugotrajnu masturbaciju ili preteranu konzumaciju pornografije. Langenscheidt je saopštio da želi da bude transparentan kada su seksualni izrazi u pitanju, ali je i upozorio da preterano samouzadovoljavanje može izazvati zavisnost od dopamina i dovesti do nerealnih očekivanja u vezi sa seksualnošću.

"Checkst du" (bukvalno: "Kapiraš?" ili "Razumeš?") koristi se na kraju rečenice kao provera da li te sagovornik prati, vrlo slično našem "Jel' ti jasno?" ili "Razumeš me?".

Langenscheidt je istakao da rezultati jasno pokazuju snažan uticaj engleskog jezika, ali i tendenciju ka pojednostavljivanju izraza.

Takođe, vidljiv je i uticaj internet kulture na svakodnevni govor mladih, jer je "Das crazy" široko rasprostranjeno na društvenim mrežama.

Osim toga, fraza verovatno odražava i opšte stanje sveta, koje očigledno nije sve normalnije, pa su novi načini da se izrazi „ludilo" ne samo korisni, već i, nažalost, sve potrebniji.

Kako je nastao ovaj izbor?

Takmičenje za Omladinsku reč godine u Nemačkoj postoji još od 2008. godine, ali je tek pre pet godina pravo glasa dato isključivo mladima. Pre toga, svako je mogao da učestvuje.

Od 2020. godine, u glasanju učestvuju isključivo osobe uzrasta od 11 do 20 godina, kako bi se osiguralo da pobednička reč zaista odražava autentičan jezik nemačke omladine.

Prethodni pobednici:

2024. - "Aura": koristi se da opiše nečiju harizmu ili "vibe"

2023. - "Goofy": po uzoru na trapavog Diznijevog junaka, označava nekog simpatično nespretnog ili ekscentričnog

2022. - "Smash": izraz koji potiče iz dejting igara (znači „imati seks s nekim")

2021. - "Cringe": opis za nešto ili nekoga što izaziva neprijatnost, blam

2020. - "Lost": koristi se kada neko deluje izgubljeno ili bez pravca.

(M.A./EUpravo zato/euronews.com)