Brod koji luta oko Evrope niko ne želi da prihvati! Plaše se da će izazvati već viđenu katastrofu iz 2020. godine

Teretni brod Rubi pluta oko severozapadne obale Evrope a, iako je oštećen, nijedna luka u Evropi ne želi da ga primi, zbog hiljada tona ruskog đubriva koje nosi i straha da je reč o "trojanskom konju".

James Bell / Alamy / Alamy / Profimedia Brod Rubi viđen u blizini obale Velike Britanije

Teretni brod "Rubi" nijedna luka u Evropi ne želi da primi zbog hiljada tona ruskog đubriva i potencijalno eksplozivnog tereta.

Na brodu se, kako piše BBC, nalazi 20.000 tona amonijum-nitrata, a prethodno je oštećen, ali su ga norveške vlasti proglasile sposobnim za plovidbu. Međutim, daleko manje je eksplodiralo u Bejrutu 2020. godne. Ovaj teretnjak nosi sedam puta veću količinu amonijum-nitrata u odnosu na količinu koja je izazvala katastrofalnu eksploziju, kada je poginulo više od 200 ljudi i dobio je zabranu da pristane u norvešku luku Tromso.

Ipak, nije to ono što sve brine u vezi sa brodom od 182 metra koji je registrovan na Malti. Ministar spoljnih poslova Litvanije Gabrijelijus Landsbergis je na oprezu jer je u pitanju ruski teret.

"Kada imamo posla sa Rusijom ili drugim međunarodnim akterima koji su neprijateljski raspoloženi, uvek imamo na umu ovu mogućnost", rekao je Landsbergis, nakon što je premijer te zemlje saopštio parlamentu da brodu neće biti dozvoljeno da pristane.

Putovanje osuđeno na propast

"Rubino" putovanje je bilo osuđeno na propast od samog početka. Napustio je rusku luku Kandalakša na severozapadnoj obali zemlje još u avgustu. Ubrzo se nasukao što ga je sprečilo da nastavi put do odredišta u Africi.

Zatim je nastavio putovanje oko poluostrva Kola u Rusii i pristao u Tromsu u Norveškoj. Tamošnja pomorska uprava rekla je da je brod pregledan od strane stručnih lica. Pronađeno je oštećenje na trupu, propeleru i kormilu, ali je "Rubi" i dalje smatran sposobnim za plovidbu.

Brod je potom išao za Klaipedu, u Litvaniji, gde mu je odbijen ulazak. Algis Latakas, izvršni direktor lučke uprave, rekao je za BBC da je to "zbog tereta".

Andrea Sela, profesor hemije na Univerzitetskom koledžu u Londonu, rekao je da teret nije bio visokog rizika, osim ako nije bilo požara na brodu.

evr"Iako razumem oprez vlasti u Tromsu, pretpostavljam da su šanse za sličnu katastrofu kao u Bejrutu relativno skromne", rekao je on.

Drugi izveštaji sugerišu da je i Švedska uvela zabranu, ali tamošnja agencija za transport to poriče.

"Ono što su švedske vlasti uradile je to da prate stvar u slučaju da moramo da reagujemo na neki način", rekao je portparol za BBC.

Šteta po životnu sredinu

Poslednjih nedelja, Rubi je putovao na jug duž norveške obale i kroz Severno more.

Agencija za pomorsku i obalsku stražu (MCA) saopštila je da je brod "trenutno bezbedno usidren van teritorijalnih voda Velike Britanije i čeka odgovarajuće uslove za dopunu goriva na moru pre nego što prođe kroz Lamanš".

Njegova trenutna destinacija je navedena kao Marsaklok, na Malti. Ali malteške vlasti rekle su lokalnim medijima da brod može ući u zemlju samo ako prethodno isprazni svoj teret.

Marko Forđone, generalni direktor Ovlašćenog instituta za izvoz i međunarodnu trgovinu, izrazio je zabrinutost zbog potencijalne "štete po životnu sredinu", ako bi "amonijum nitrat počeo da curi iz broda i kontaminira more".

Amonijum nitrat se redovno transportuje širom sveta i koristi se kao đubrivo, ali se takođe koristi u eksplozivima.

(EUpravo zato/Kurir)