Rekordan broj ljudi u Nemačkoj bira da izbegava vesti i medije, navodeći emocionalni napor i želju da zaštite svoje mentalno blagostanje, prema Izveštaju o digitalnim vestima Rojters instituta za 2025. godinu.
Istraživanje, koje je podržao Lajbnic institut za istraživanje medija iz Hamburga pokazalo je da 71 odsto odraslih korisnika interneta u Nemačkoj kaže da aktivno izbegavaju vesti barem ponekad, u odnosu na 69 odsto u 2024. godini.
Glavni razlog za izbegavanje vesti je njihov negativan uticaj na raspoloženje, pri čemu 48 odsto ispitanika kaže da vesti utiču na njihovo emocionalno blagostanje. Skoro četiri od 10 (39 odsto) navode prekomerno izveštavanje o ratovima i sukobima kao ključni uzrok svog zamora od vesti.
Međutim, medijska stručnjakinja Julija Bere, koautorka izveštaja, rekla je da izbegavanje vesti ne znači da su ljudi potpuno nezainteresovani. Ona je objasnila da ljudi imaju tendenciju da selektivno izbegavaju određene teme, medije ili vreme kada konzumiraju vesti.
Godine takođe igraju ulogu u tome zašto ljudi izbegavaju vesti. Oni stariji od 55 godina češće navode prekomerno izveštavanje o ratu i sukobima kao razlog za izbegavanje vesti (49 odsto).
Menjaju se platforme
Mlađi odrasli, uzrasta od 18 do 24 godine, češće kažu da se osećaju preplavljenim ogromnom količinom vesti (43 odsto). Takođe ih smatraju nebitnim za svoje živote i veruju da ne mogu ništa da urade povodom informacija koje dobijaju (oba po 19 odsto).
Uprkos ovom trendu, ukupno interesovanje za vesti među nemačkim stanovnicima ostaje stabilno.
Više od polovine (55 odsto) odraslih korisnika interneta u Nemačkoj kaže da su veoma ili izuzetno zainteresovani za vesti, što je u skladu sa prošlogodišnjim podacima. Nedeljna potrošnja vesti ostaje visoka, sa 91 odsto korisnika koji pristupaju vestima više od jednom nedeljno.
Od 2012. godine, Rojtersov institut "Izveštaj o digitalnim vestima" anketira oko 2.000 ljudi godišnje u 48 zemalja kako bi pratio promene i trendove u načinu na koji se vesti konzumiraju širom sveta.
Izveštaj iz 2025. godine je otkrio da se alternativni medijski ekosistemi sve više pojavljuju na platformama TikTok, Jutjub i podkasting, dok se potrošači sve više okreću veštačkoj inteligenciji za vesti.
(EUpravo zato/Seebiz)