Kada su deca bolesna i ne mogu da pohađaju školu, nije samo njihova bolest ta koja može biti iscrpljujuća – udaljenost od učionice i drugara iz škole takođe može negativno da utiče na njih.
Za mlade ljude koji su na dugotrajnom lečenju ili se suočavaju sa problemima mentalnog zdravlja, norveška kompanija "No Isolation" razvila je robota AV1. Ovaj robot može da predstavlja dete u učionici, omogućavajući mu da prati nastavu i komunicira s drugovima, čime održava vezu s okolinom.
AV1 robot podseća na pojednostavljenu ljudsku glavu i trup. Rotira se za 360 stepeni, a opremljen je kamerom, mikrofonom i zvučnikom. Nastavnici ga postavljaju na klupu u učionici, dok ga dete kontroliše putem aplikacije kojoj pristupa preko posebne lozinke.
"Učenik može da prevlači prstom po ekranu i gleda u različite delove učionice", objašnjava Florens Solsberi, direktorka marketinga u "No Isolation".
Ima funkciju i da se javi za reč ili da odgovara
Učenik komunicira sa nastavnicima i vršnjacima preko zvučnika, a aplikacija ima funkciju "podizanja ruke" koja uključuje svetlosni signal na robotu. Dete takođe može da koristi emodžije koji se prikazuju u očima robota.
Solsberi navodi da je trenutno u upotrebi 3.000 AV1 robota u 17 zemalja, među kojima su Velika Britanija i Nemačka, koje imaju preko 1.000 aktivnih robota.
Robot je dostupan za iznajmljivanje u Velikoj Britaniji po ceni od oko 150 funti mesečno (oko 21.000 dinara), ili se može kupiti za 3.700 funti (više od pola miliona dinara), uz godišnji paket usluga koji košta 780 funti (108.000 dinara).
Primer dečaka iz Engleske
Prema Solsberijevoj, najveća prednost robota je u njegovoj sposobnosti da održava društvene veze. Ona je podelila priču o 15-godišnjem dečaku iz Engleske, čiji su drugovi vodili robota na ručak, uključujući ga u svakodnevne aktivnosti. Ova tehnologija pomaže deci da zadrže kontakt sa školom, što je posebno važno za one koji su na lečenju.
U Velikoj Britaniji, prema zvaničnim statistikama, više od 19 odsto učenika je izostalo iz škole u jesen 2023/24. godine, a 7,8 odsto samo zbog bolesti. Iako je učenje na daljinu postalo norma tokom pandemije, mnogi učenici su sada morali da se vrate u učionice. AV1 je lansiran pre pandemije, ali je kasnije korišćen da pomogne deci koja su se teško prilagođavala povratku u školu.
Britanski Chartwell Cancer Trust poseduje 25 AV1 robota koji pomažu deci sa ozbiljnim zdravstvenim problemima da prate nastavu. Osnivač Majkl Daglas ističe da roboti omogućavaju deci da budu deo obrazovnog procesa čak i dok su na intenzivnoj nezi. Roditelji su oduševljeni ovim rešenjem jer čini da se deca osećaju važnim.
Međutim, Daglas priznaje da postoje administrativni izazovi i birokratske prepreke prilikom uvođenja AV1 robota u škole ili bolnice. Pored toga, tehnička infrastruktura, poput slabog Wi-Fi signala, može predstavljati problem za nesmetano funkcionisanje robota.
(JA/Eupravo zato/CNN)