Evropska komisija objavila je preliminarne tarife na uvezene kineske električne automobile, poznate kao „kompenzacione carine", koje će se kretati u rasponu od 17 do 38 odsto.
Ovo je bio odgovor na kineske subvencije za lanac snabdevanja električnim vozilima, koje narušavaju cene električnih vozila (EV) proizvedenih u Kini, navodi Komisija.
VDA, koja predstavlja proizvođače automobila kao što su Folksvagen, BMW i Dajmler, oštro je kritikovala odluku, a njena predsednica Hildegard Miler upozorila je da je to „ korak dalje od globalne saradnje".
„Ova mera dodatno povećava rizik od globalnog trgovinskog sukoba", dodala je ona.
Merom će biti pogođeni i evropski proizvođači automobila koji proizvode električna vozila u Kini, od kojih su najveća grupa Dačija i BMW, koji će se suočiti sa uvoznom carinom od 21 odsto.
Ovo je čak više od kineskog proizvođača automobila BID, koji će imati nižu tarifun od te - od 17,4% pošto je proizvođač učestvovao u istrazi koju je vodila Komisija i pružio dokaze da je imao koristi od manje državne podrške.
Američki proizvođač automobila Tesla takođe će se suočiti sa carinom od 21% za svoje modele proizvedene u Kini, ali je podneo zahtev za sniženu stopu, dok drugi proizvođači automobila to tek treba da urade.
Sve nove tarife dolaze pored carine od 10 odsto koju EU već primenjuje na uvezena električna vozila.
Evropsko udruženje proizvođača automobila ACEA, čiji članovi imaju šira interesovanja, samo je saopštilo da je odluka "primljena k znanju".
Nemačka vlada insistira na pregovorima
Nemački ministar saobraćaja Folker Vising (FDP/Renev) komentarisao je na mreži X da „kaznene tarife Komisije EU utiču na nemačke kompanije i njihove vrhunske proizvode".
„Vozila moraju postati jeftinija kroz veću konkurenciju, otvorena tržišta i značajno bolje uslove poslovanja u EU, a ne kroz trgovinske ratove i podjelu tržišta", napisao je on.
Slične izjave imao je i ministar ekonomije Robert Habek (Zeleni), koji je nemačkim medijima rekao da su „carine uvek poslednje sredstvo kao politička mera i da su često najgora opcija".
„Od ključnog je značaja da se sada vode razgovori", rekao je on, pozivajući na pregovore EU i Kine.
Kina je morala da se pozabavi klimatskim promenama
Nemačke kompanije su takođe zabrinute zbog potencijalne odmazde Kine, a Volker Trejer iz Poslovne komore DIHK upozorava da od „tarifa koje je objavila Komisija na e-automobile iz Kine neće biti bez posledica po izrazito izvozno orijentisanu nemačku ekonomiju".
Strah je dodatno podstakla reakcija kineskog ministarstva trgovine, koje je saopštilo da je spremno da „preduzme sve neophodne mere" da odbrani interese svojih proizvođača.
Miler iz VDA pozvala je EU i Kinu da to pitanje reše pregovorima, dodajući da je „takođe na Kini da pristupi Evropi sa konstruktivnim predlozima i da dosledno i brzo zaustavi odluku koja narušava konkurenciju kako bi se izbegla eskalacija trgovinskih sukoba" .
„Potrebna nam je Kina da reši globalne probleme", uključujući klimatske promene, rekla je Miler i dodala da bi trgovinski sukob takođe ugrozio ovu transformaciju.
Njenu kritiku tarifa nije podelila evropska nevladina organizacija za čist transport Transport & Environment, koja je pozdravila ove mere.
„Zeleni dogovor EU došao je sa obećanjem rasta i radnih mesta, a to nije moguće ako su sva naša električna vozila uvezena", saopštila je Julija Poliščanova, ekspertkinja za električna vozila te organizacije.
(M.A./EUpravo zato/Euractiv.com)