Birokratija i zastareli propisi koče dalji rast: Koliko električnih automobila ima Srbija?

Stručnjaci upozoravaju da bez reformi i jasnih pravila elektrifikacija saobraćaja u Srbiji ostaje daleko ispod evropskih standarda.
Električni automobili se smatraju za ekološki najprihvatljivije Foto: Costfoto/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

U Srbiji trenutno ima približno 6.000 registrovanih električnih vozila, izjavio je Filip Mitrović, koordinator Emobility klastera pri Privrednoj komori Srbije (PKS).

Od tog broja, oko 3.300 vozila kupljeno je uz pomoć državnih subvencija.

Međutim, prema Mitrovićevim rečima, taj broj je i dalje veoma mali u poređenju sa evropskim zemljama.

Na konferenciji Beogradski dani energetike, on je ukazao na dve ključne prepreke koje usporavaju rast broja električnih automobila u Srbiji.

Naplata punjenja po vremenu, a ne po potrošnji

Prvi problem odnosi se na neuređenu regulativu oko naplate struje na e-punjačima.

Trenutno se električna energija ne naplaćuje po kilovat-satu, već isključivo po vremenu provedenom na punjaču.

Mitrović naglašava da je takav model nepravedan, jer različiti modeli automobila preuzimaju različite količine energije, pa korisnici ne plaćaju stvarnu potrošnju.

Komplikovana procedura za postavljanje punjača

Druga prepreka tiče se kompleksne birokratije oko postavljanja novih punjača. Potrebna je velika količina dokumentacije, što često obeshrabruje investitore da uopšte započnu proces instalacije.

Subvencije samo za električna vozila

Država je poslednjih godina obezbedila subvencije za kupovinu tzv. ekoloških vozila, ali su od 2024. godine isključene hibridne i plug-in hibridne opcije, podrška se sada odnosi isključivo na električna vozila.

Iako je Ministarstvo zaštite životne sredine avgusta 2025. najavilo obustavu dodele subvencija zbog iscrpljenih sredstava, samo 20 dana kasnije saopšteno je da se subvencije ipak nastavljaju, i to po redosledu prijema urednih zahteva.

Do sredine septembra 2025. godine, ukupno je 3.305 električnih vozila kupljeno uz podršku države, od čega je 2.834 nabavljeno između 2020. i 2024. godine.

(M.A./EUpravo zato/balkangreenenergynews.com)