Više od 110 miliona građana Evrope svakodnevno je izloženo buci koja negativno utiče na zdravlje, pokazuje novo izveštaj Evropske agencije za zaštitu životne sredine (EEA), a prenosi Guardian.
Prekomerna buka, pre svega iz saobraćaja, izaziva hronični stres i poremećaje sna, što svake godine dovodi do 66.000 prevremenih smrti. Uz to, povećava rizik od srčanih oboljenja, dijabetesa tipa 2 i mentalnih poremećaja poput depresije.
Izveštaj se fokusira na buku koju stvaraju automobili, vozovi i avioni, a procenjuje se da je čak 20% stanovništva evropskog ekonomskog prostora pogođeno ovim problemom.
Posebno zabrinjava podatak da 17 miliona ljudi trpi izuzetno visok nivo buke, dok oko 5 miliona ima ozbiljne probleme sa snom. U oblastima sa visokim nivoom buke živi i 15 miliona dece.
Stručnjaci upozoravaju da su zdravstvene posledice buke često potcenjene. Ako bi se primenile strože smernice Svetske zdravstvene organizacije, broj ljudi izloženih opasnoj buci popeo bi se na čak 150 miliona.
"Buka nije samo neprijatnost, ona nas drži u stanju stalne napetosti, čak i kada toga nismo svesni", rekla je dr Eulalia Peris iz EEA.
Kako je dodala, ona može izazvati zapaljenske procese, oksidativni stres i, dugoročno, ozbiljna hronična oboljenja.
Najveći uzrok - saobraćaj
Prema dostupnim podacima:
- 92 miliona ljudi trpi buku sa puteva,
- 18 miliona buku od vozova,
- 2,6 miliona izloženo je buci aviona.
Ukupno, buka doprinosi godišnje sa:
- 66.000 prevremenih smrti,
- 50.000 slučajeva bolesti srca,
- 22.000 slučajeva dijabetesa tipa 2.
Uprkos svesti o problemu, broj ljudi izloženih buci smanjen je za svega 3% između 2017. i 2022. godine.
Stručnjaci ističu da su potrebne ozbiljne mere: smanjenje brzine u gradovima, upotreba tiših pneumatika, jačanje javnog prevoza, kao i promocija pešačenja i vožnje bicikla.
Buka električnih vozila i dece kao najosetljivije grupe
Iako se očekivalo da će električni automobili značajno smanjiti buku, studije pokazuju da pri višim brzinama i dalje dominira buka koju proizvode gume u kontaktu s kolovozom. Takođe, mali broj izuzetno bučnih vozila dodatno pogoršava situaciju.
Kod vozova, buku bi moglo smanjiti redovno održavanje šina i vagona, dok kod aviona rešenje leži u optimizaciji ruta i korišćenju tiših modela letelica.
"Deca su posebno ranjiva na negativne efekte buke. Zbog toga se ovaj problem mora tretirati kao prioritet u svim evropskim zemljama", izjavila je Lena Ila-Mononen, izvršna direktorka EEA.
Dodaje i da se buka često potcenjuje jer nije nagla kao zagađenje vazduha koje izaziva trenutne reakcije javnosti. Ipak, dugoročni uticaji buke na zdravlje i životnu sredinu su ozbiljni i široko rasprostranjeni.
(M.A./EUpravo zato/index.hr)