Tri srpska sela u konkurenciji za prestižnu UN nagradu: Da li možete da pogodite o kojim mestima je reč?

Srbija je kandidovala sela Tršić, Rudno i Bistricu za globalnu inicijativu Svetske turističke organizacije UN, koja ističe sela sa bogatom kulturnom baštinom i prirodnim lepotama.

Selo Tršić Foto: EUpravo zato/Jelena Aleksić

Republika Srbija je na ovogodišnjem konkursu Svetske turističke organizacije Ujedinjenih nacija (UN Turizam) za program "Najbolja turistička sela 2025“ prijavila tri sela: Tršić (Loznica), Rudno (Kraljevo) i Bistricu (Petrovac na Mlavi).

Ova globalna inicijativa je deo UN programa "Turizam za ruralni razvoj“ i prepoznaje sela koja predstavljaju odlične primere ruralnog turizma, čuvaju i promovišu kulturna i prirodna dobra, kao i tradicionalni način života.

Cilj je da se turizam iskoristi kao sredstvo za očuvanje prirodnih i kulturnih vrednosti, gastronomije i lokalnih zajednica, u skladu sa ciljevima održivog razvoja (SDGs).

Tršić Foto: EUpravo zato/Jelena Aleksić

Šta je inicijativa "Najbolja turistička sela"?

To je globalna mreža koju je pokrenula Svetska turistička organizacija UN-a (UNWTO) sa ciljem da promoviše razvoj ruralnog turizma i očuvanje autentičnih sela koja imaju bogatu kulturnu i prirodnu baštinu.

Sela koja dobiju ovu oznaku dobijaju dodatnu vidljivost na međunarodnom nivou, što pomaže u privlačenju turista i investicija.

Kriterijumi za izbor sela

Sela se ocenjuju prema nekoliko faktora: očuvanost tradicionalne arhitekture i kulturne baštine, lokalna gastronomija, prirodna sredina, uključivanje zajednice u turistički razvoj, održivost i zaštita životne sredine, kao i dostupnost i kvaliteta turističke ponude.

Zašto je ova inicijativa važna?

Ruralni turizam može biti snažan pokretač ekonomskog razvoja za sela koja često imaju ograničene druge izvore prihoda.

Pored ekonomskog aspekta, važan je i doprinos očuvanju tradicije, zanata i načina života, kao i zaštiti prirodnih resursa.

Primeri uspešnih sela

Mnogi regioni u svetu, uključujući Evropu, Aziju i Latinsku Ameriku, već imaju sela koja su dobila ovu oznaku i koriste je kao brend za razvoj turizma.

To može značiti obnovu istorijskih objekata, razvoj smeštajnih kapaciteta i promociju lokalnih proizvoda.

Inače, projekat je usklađen sa nekoliko SDGs, kao što su: smanjenje siromaštva, odgovoran turizam, očuvanje prirodnih ekosistema i kulturnog nasleđa, kao i jačanje lokalnih zajednica.

(M.A./EUpravo zato)